פרק ראשון: פלוטינוס ותקופתו

עמוד:13

פרק ראשון : פלוטינוס ותקופתו תקופת חייו של פלוטיבום שרויה היתה בצל האיום של תוהו ובוהו פוליטי ' כלכלי ' חברתי ודתי מוםרי שנתלה בשמי האימפריה הרומית . במצב ענייני החוץ של רומי התחוללו שינויים מפליגים בתוצאותיהם . כמזרח התמוטטה מדינת הפארתים' ואת מקומם תפסו הפרסים' אשר תחת השלטון החדש של שושלת הסאסאינידים פגעו פגיעות חוזרות ונשנות בספר המזרחי של האימפריה והיוי T איום מתמיד לרומי כולה . בד בבד ארבה לרומי סכנה חדשה מצד השבטים הגרמניים' ובמיוחד מצד שבטי הגותים ' אשר פלשו במאה השלישית לטראקיה ולמקדוניה' הפכו את חצי האי הכאלקאני לשממה ובשנת 257 כבשו את אתונה ובזזו ערים יווניות אחרות . יחסי הפנים של הקיסרות אופיינית להם אי יציבות' המתגלית בחילופי הקיסריפ המהירים . מהקיסר קאראקאלה ( 217-212 ) ועד לקיסר אוךליאנוס ( 275-270 ) מלכו 13 קיסרים' ומהם רק שניים יותר מעשר שנים : סוורוס אלכסנדר -222 ) ( 235 וגאליאנוס . ( 268—253 ) רוב הקיסרים מתו מיתה לא טבעית' ועם מותם היו גם תומכיהם וידידיהם נרדפים ומעונים . הכוח העיקרי בהכתרת הקיסרים ובהפלתם היה בידי הצבא ' שקרנו הלכה ועלתה . המהומות בפנים הארץ והתנפלויות הבארבארים מחק סייעו להעמקת המשבר החברתי כלכלי ' שסימניו הראשונים נראו כבר במאה הקודמת . כבר במאה השנייה התחילו הפרובינציות לגלות עצמאות כלכלית' ומאורעות המאה השלישית העצימו את תהליך הבדלנות הזה . נתערערה מערכת חילופי הסחורות בין הפרובינציות' בתי המלאכה סיפקו את מוצריהם בעיקר לשוק המקומי ' המפעלים הגדולים יותר צימצמו את תפוקתם בשל ההתדרדרות הפוליטית וגידולו של הלחץ הפיםקאלי . המסים הלכו ורבו . עורקי התחבורה לא היו בטוחים . הסופר הנוצרי בן המאה השלישית' קיפריאנום , מביא את טענות בני דורו הקובלים על כך' שבגלל השתוללותם של שודדי הדרכים אורבת סכנה לאורחות הסוחרים בכל הדרכים' חלק ראשון פלוטינוס וכתביו

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר