הקדמה

עמוד:13

. 2 שניים מפרסומי הארכיון הלאומי של מכסיקו ( ראו רשימה ביבליוגראפית : ( האחד ( מס' ( 20 בשם : , Los judfos en la Nueva Espana בעריכתו של ההיסטוריון והפאליוגראף אלפונסו טורו , ( Alfonso Toro ) שליקט מתעודות האינקוויזיציה שבארכיון המתייחסות ל"יהודים" ו"מתייהדים" ( כהגדרת בית הדין האינקוויזיציוני . ( הוא פענח ופרסם אחדות בשלמותן ומאחרות קטעים , ואילו מאחדות חיבר תקצירים והוסיף מעט פרשנות . הוא פרסם גם רשימות של נידונים . אולם יש להתייחס בזהירות לרשימות אלו . קיים ספק סביר לגבי " התייחדותם" או "יהדותם" של חלק מהשמות . אין ספק שביניהם לא היו כלל יהודים נורמטיביים . כרך זה של תעודות פורסם בשתי מהדורות ( לא זהות , ( הראשונה בשנת 1932 והשנייה . 1982 כל המצוטט ( בחיבור זה ) מכרך זה - מתייחס למהדורה השנייה . בכרך זה מצאתי עגיין מיוחד בשתי תעודות שפורסמו בשלמותן והן . א . תעודה מס' , 3 השופכת אור על אנוסים ומתייהדים שחיו במושבה בעשורים הראשונים לקיומה , ועל הפעילות האינקוויזיציונית נגדם . בתעודה זו כלולים פרטים בלעדיים על אנוסים [?] שנידונו בתקופה שלפני כינון אינקוויזיציה ספרדית לאומית במושבה ( ראו רשימה ביבליוגראפית . ( ב . תעודה מס' 9 הכוללת את פרוטוקולי המשפט האינקוויזיציוני נגד לואיס דה קארוואחאל " הזקן" , ( Luis de Carvajal "el viejo" ) מושלה של מחוז "לאון החדשה" שבתחומי "ספרד החדשה . " בפרוטוקולים אלו יש , בין היתר , שפע של ידיעות חשובות המתארות את אורח החיים היהודי של אנוסי המושבה , את המצוות שקיימו ואת דרך קיומן . חשיבותו של כרך זה - בתעודות שפורסמו ולא בדברי הפרשנות של טורו , שאליהם יש להתייחס בזהירות רבה , כשם שיש להתייחס לחלק מקביעותיו . טורו מתייחס אל הנאשמים ע"י בית הדין האינקוויזיציני כ"יהודים" או "מתייהדים , " כלומר כאל יהודים נורמטיביים , ואין הוא מבחין ביניהם לבין היהודים הנורמטיביים בני זמנם שחיו ב"ארצות החופש , " בדומה לאינקוויזיציה שגם היא לא הבחינה ביניהם . הוא גם בלבל וטעה לגבי זהותם של אנשים שונים . גם מסקנותיו ( במבוא ובפרשנות שהוסיף לתעודות אחדות ) שגויות באשר לאורח החיים היהודי של הנידונים , אולי בגלל חוסר ידע בסיסי ביהדות . עוד אחזור לסוגיה זו בהמשך . בפרסום השני ( כרך , ( 28 שראה אור לראשונה בשנת , 1935 קובצו שני משפטי האינקוויזיציה נגד לואיס דה קארוואחאל הצעיר , וצורפו , כאמור לעיל , גם זיכרונותיו ( שאבדו ) ומכתבים שכתב בכלא לאחיותיו שהיו כלואות גם הן . כרך זה נותן , כאמור לעיל , תמונה בהירה ושלמה ביותר של עולמם הרוחני דתי של

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר