גוב יוסף (ג'ב יוסף)

עמוד:9

קודאמה מבגדד , שחי במחצית הראשונה של המאה העשירית , מזכיר את ג'ב יוסף כאתר בין כפר לילה (?) לטבריה . מוקדסי מביא בשנת 985 פרטים נוספים , ואף השתמש בג'ב 6 יוסף כציון דרך . לא ברור מדוע נקשר דווקא מקום זה ליוסף . ג'ב יוסף אינו נמצא על הדרך ממדין למצרים . יתכן כי באר יבשה או בור קרסטי כלשהו במקום הזכירו לעוברי האורח המוסלמים את סיפור יוסף , שנמכר כעבד והיה למשנה למלך מצרים . היה זה אחד הסיפורים היותר מרתקים והנוגעים ללב , שהציתו את דמיון הקוראים בכל הדורות . יוסף הוא דמות שזכתה למקום חשוב בקוראן , ואתרים רבים קשורים בשמו 7 וקדושתם רבה בעיני המוסלמים . קדושתו של ג'ב יוסף נשמרה במשך כל זמן קיומו של האתר . במאות ה 12 וה 13 קיבלו הצלבנים את המסורת המוסלמית . אך מאחר שעל פי המסורת המקראית המקום 8 מצוי בדותן , הם כינו את האזור בשם דותן . מרות האופי הבעייתי של תאורי הנוסעים הצלבנים , הרי עצם איזכור האתר בהקשר לסיפור יוסף מעיד , כי גם הצלבנים קיבלו את 9 מסורת קדושתו . תאורים מפורטים יותר של ג'ב יוסף מובאים שוב במקורות ערביים : בשנת 1189 עבר כאן צלאח א דין בדרכו למצור על עכו . בשנת 1225 מתאר יאקות את ג'ב יוסף : " ג'ב יוסף הצדיק ע '' ה , אשר אחיו השליכו אותו לתוכו , שאללה ... הזכיר אותו בספרו היקר ( כלומר : בקוראן . ( והוא באורד'ן ( בלומר , בגליל ) בין באניאס לבין טבריה , שנים עשר מילין מטבריה בדרך לדמשק . כך אמר אצטח'רי ( ו 95 לסה"נ , ( ואחרים אומרים , שיעקב שכן בשכם שבפלסטין והבור אשר אל תוכו הושלך יוסף הוא בין בפר מכפריה , הנקרא סנגיל , לבין שכם . " הממלוכים דאגו לאבטחת דרך חשובה זו , והם הרסו את הביצורים הצלבניים ובנו תחתם ח'אנים ומצודות . בשנת 1440 בנה הסולטאן הממלוכי ג'קמק שרשרת ח'אנים בארץ וביניהם את ח'אן אל מיניה בטבחה , ואת הח'אן ליד גשר בנות יעקב . המרחק בין שני ח'אנים אלו הוא כיום הליכה אחד . נראה שג'ב יוסף היה מקום מקודש בתקופה זו , אולי עם ישוב לידו , אך הח'אן טרם נבנה באותה עת . שלושים שנה לאחר מכן , בשנת , 1470 עברו בג'ב יוסף אנסלם וז'אן אדורנו , נוסע בלגי ובנו , המזכירים לראשונה את הח'אן כ"פונדק יפה מאד אשר וי נבנה לא מזמן במרחק מטחווי אבן מחוץ לעיר . " בתקופה הממלוכית ידע , כנראה , המקום ימים של שגשוג ,

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר