מבוא

עמוד:1

מבוא מושא המחקר הוא עולם הקבלה והמיסטיקה היהודית במאה ה . 20 עניינו של המחקר הוא מחשבת הבריאה ותורת האלוהות של המקובל ר' יהודה לייב הלוי אשלג , המכונה בעל הסולם . החיבור אינו עוסק באבולוציה של המחקר על מחשבת הבריאה או בארכאולוגיה של הידע שיש לנו עליה ; מטרתו היא לעסוק במהותה , באופן התפשטותה , בעקרונותיה ובתכליתה , והללו ייבחנו כאן במסגרת אנליטית סינתטית פילוסופית . כוונתי היא לכתוב , באמצעות ניתוח דיסקורסיבי , ביקורת אפיסטמולוגית שיטתית על המבנה הקונצפטואלי של המציאות הנבראת , בתוך כדי זיהוי הקשרים הלוגיים והמתודולוגיים שבין רכיביה . החיבור דן בנוסחות שמנחות את הבריאה בצמתים המרכזיים - צמצום , שבירה ותיקון . ייבחן בו מסלול הרקונסטרוקציה , החל בצמצום א באין סוף וכלה בכלל העולמות העליונים ובאדם עלי אדמות . המטרה היא להציג בפני הקורא תמונות עוקבות של מבנה המציאות הנבראת . אני מקווה שהתמונה הכללית שתצטייר במוחו של האדם החושב תיתן לו נקודת מבט מיוחדת על המציאות ותעניק לחייו משמעות חדשה . בכל כתביו של הרב אשלג ניכרת השפעה רבה של הורת האר"י ו"ספר הזהר . " השפעת התפיסה החסידית , ובעיקר תפיסתו של רש"ז , התבטאה בייחוד בהיבט הפסיכולוגי של תיקון האדם . עיקר ההשפעה החסידית על הרב אשלג מתבטא ביחסו לרעיון הלוריאני 1 בימים אלה אני מסיים מחקר השוואתי על תורת האר '' י והפרשנות של הרב אשלג לתורה זו . 2 גם יהונתן גארב סבור שבכתביו של הרב אשלג ניכרות השפעות חסידיות שונות ( גארב , יחידי הסגלות יהיו לעדרים : עיונים בקבלת המאה העשרים , עמי . ( 101 גארב מונה כמה השפעות : ( א ) ייתכן שר' שלמה אלישיב השפיע על הרב אשלג ( באמצעות ר' נפתלי הערץ , שקיים קשרים הדוקים עם ר' אלישיב ) בנושא של טיפוח הנתינה כמימושה של התכלית האלוהית ( שם , עמ' ;( 109 ( ב ) הרב אשלג הושפע מן הגר"א ותלמידיו ( שם , עמ' ;( 35 ( ג ) בעניין הורדת מוחין באופן נבואי וצירופי האותיות הושפע הרב אשלג מאבולעפיה : "נראה שיש כאן השפעה כלשהי של תורת הנבואה של אברהם

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר