מבוא

מתוך:  > דאו דה צ'ינג > מבוא

עמוד:13

לעצרה , ודאו - אי אפשר לחסמו . מי שהבין את דאו הוא הנאמן לטבעיות , ומי שלא הבין את דאו הוא המפר אותה / תורתו של לאו צה מהו בעצם דאו ? קשה מאוד לתת תשובה ממצה לשאלה זו . ההירוגלוף הסיני דאו מורכב משני חלקים : מן ההירוגלוף ' ללכת' ומן ההירוגלוף 'ראש' ( כלומר - אדם . ( מובנו הראשוני והבסיסי של ההירוגלוף דאו - ללכת , הליכה , הלכה , דרך , נתיב . נמצא , דאו מתפרש : דרך שיש ללכת בה , הלכה , שיטה , עיקרון , לוגוס , היסוד העליון , ולדעת מקצת מן החוקרים - אלוהים . נקודת המפתח היא השאלה : למה בדיוק התכוון לאו צה , כאשר הגה את תורתו בדבר דאו . האם צודקים אלה מן החוקרים הסינים בני זמננו , הטוענים כי דאו הוא חוק הטבע ושאין בו כל מהות אלוהית ? ושמא הצדק עם אותם המלומדים הסיניים והסינולוגים בני המערב , אשר לדעתם ספרו של לאו צה אינו אלא חיבור הדן במונותיאיזם ודאו הוא הלוגוס , הישות העליונה , היסוד האחד , אלוהים ? כותב השורות האלה אינו סבור , שהוא רשאי לכפות על הקורא את הכרעתו בשאלה זו , והוא מעדיף להניח לקורא שיסיק בעצמו , לאחר שיכיר ספר זה , את מסקנותיו שלו . בפתח ספרו אומר לאו צה דברים אלה : 'דאו , אשר תוכל להגדירו , אינו דאו נצחי' ( א . ( בפרק האחרון בספרו של החכם צ'ואנג צה נאמר , כי רעיון היסוד של לאו צה הוא קיומו של ' האחד העליון , ' כלומר של דאו הנצחי שאינו עשוי להשתנות . הכול זורם בעולמנו , פושט צורה ולובש צורה , אולם החוקים

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר