הקדמת המתרגם

עמוד:10

כתוב זה , מנחש סוקרטס כבר ברגע פגישתו המקרית עם פידרוס , חבוי בכנף מעילו של האיש הצעיר . עובדה זו תאפשר לפידרוס , לאחר שהשניים יצאו מחוץ לחומות אתונה והתמקמו להם בנחת על שפת הנחל איליסוס , להקריא או לצטט מן הכתב את דברי 7 \ ל 1 גרגראף הדגול ובכך לחשוף אותם ללא מגן לשבט הביקורת הסוקרטית . רק לאחר שערער לשביעות רצונו את תוקף דבריו של ליסיאס מצד תוכנם ( הטענה שמוטב להיענות למי שאינו אוהב ולא לאוהב אמיתי ) הוא מתפנה בשלהי הדיאלוג לעסוק גם בשאלה "אם נאה או לא נאה הוא לחבר דברים שבכתב " . וזה ההקשר שבו מביא סוקרטס את המיתוס המצרי שלו כדבר המצאת הכתב . 8 נזכיר בקיצור נמרץ : האל הזוטר תיות מציג סדרה של המצאות בפני אל השמש ואבי האלים . תמוז ( הוא אמון רע , ( ובהגיעו אל " האותיות" הוא אומר כי "לימוד זה ... יוסיף על חכמתם וכוח זכרתם של המצרים ... בחינת סגולה לזכרון וחכמה " . אלא שתמוז קובע כי " אבי הכתב" טעה והטעה כשייחס לו "כוח פעולה הפוך ממה שיש בו " , והוא מוסיף ומסביר : "שכן יכניס ענין זה שיכחה בנשמות הלומדים אותו , כיון שהללו שוב לא יאמנו את כוח זכרונם , שמתוך בטחון שיבטחו בכתב , לא יהיו עוד נזכרים מבפנים , מכוח עצמם , אלא מבחוץ , מכוח דפוסים שאינם משלהם עצמם " . בכך מבטל אבי האלים את ערך ההמצאה ודוחה את המתנה שהוגשה לו . כל מי שאיבד פעם מחברת , או חו"ח דיסק קשיח , יוכל , מךהסתם , להיאנח אנחת הסכמה . ובכל זאת דרידה בוחר לעשות מזה סיפור , ולא בפעם הראשונה . כבר בגרמ 0 ולוגיה הוא משתמש בשאלת היחס אל הכתב כמנוף ארכימדי לערעור יציבותה של המערכת הסטרוקטורליסטית כפי 9 שהועמדה בקורס לבלשנות כללית של סוסיר , ספר היסוד של הסטרוקטורליזם כהשקפת עולם וכמתודה במדעי האדם . לשם כך הוא . 8 'תיות' הוא הכתיב שנוקט ליבס לשם היווני ; Theuth בחרתי לשמר כתיב מיושן זה כדי להבחינו משמו המצרי של האל , 'תחות' , ( Thot ) המופיע במחקרים בתתרם המיתולוגיה המצרית המצוטטים על ידי דרידה . Ferdinand dc Saussure , Coursde linguistiquegenerate {? a . r \ s : Payot , . 9 1916 ) .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר