פתח דבר למהדורה העברית

עמוד:12

כביכול , אין לך דבר פשוט ממחנה . בני כל הדתות האמינו שמצויות בידינו מתנות שהעניקו לנו האל או האלים . אבל אליה וקוץ בה : האלים מצפים מאתנו לתמורה כלשהי למתנותיהם - אמונה , ציות או זבח . ומה בדבר המתנות הכושלות והמכשילות ? הרי כבר בספר בראשית לא שעה האל למנחתו של קין . בספר שלפנינו מוקדש פרק מרתק למתנות שלא עלו יפה . אם קשה להחליף תשורות עם האלים , קל וחומר כאשר מדובר בבני אנוש . מתברר שמתנה היא לא עניין פשוט כלל ועיקר . במאה החמישית לפני הספירה כתב האתונאי סופוקלס כי 'מתנות אויב לא מתנות הן , כל רווח לא יניבו' ( סופוקלס , אייאקס , ( ואילו המשורר הרומי וירגיליוס הגדיל לעשות ושם בפיו של לאוקון , כהן טרויה , את המשפט הנצחי 'חושש אני מיוונים גם בהביאם דורונות' ; ferentis dona et Danaos timeo ) איניאיד . ( 2 מדובר אפוא בעניין מסובך וטעון . אם חשבנו שהמתנה היא העברה חד צדדית , מעמידה אותנו נטלי דייוויס על טעותנו , שכן היא מדברת על ערך ההדדיות הטמון בכל 'כלכלה של מתנות' . ( gift economy ) היא מטעימה גם את הדמיון והשוני בין הסדרי מתנות לחוזים משפטיים , שני מוסדות חברתיים שהתקיימו בכפיפה אחת . לכאורה יש כאן סתירה מניה וביה : מה למתנה ולכלכלה או למשפט ? ואולם , דווקא התרבות היהודית יודעת במה דברים אמורים כאשר מדברים על 'כלכלה של מתנות . ' התלמוד דקדק ופירט בכל הנוגע לחובת המתנה , הן לכוהני המקדש הן לאביונים . בעל 'שולחן ערוך' קבע כי בפורים 'כל אדם , אפילו עני שבישראל , המקבל צדקה חייב ליתן לכל הפחות שתי מתנות לשני עניים . ' חוט דק מקשר את ה'חייב במתנות , ' ביטוי המופיע בתלמוד למעלה ממאה פעמים , עם סיפורו המר המצחיק של שלום עליכם ' שני משלוחי מנות' ; 1902 ) נכלל בקובץ 'אנשים קטנים , ( ' ועם ההומורסקה של אפרים קישון 'רונדו' ' ) הבונבוניירה ; ' מתוך 'ספר משפחתי . ( ' בשני הטקסטים העממיים המודרניים הללו מתגלה תפקידה החברתי של המתנה כעניין שאינו רצוני ואינו חופשי כלל ועיקר . יוצא מכל אלה , שדוברי שפת עבר מכירים בחשיבות ובמורכבות של מושג המתנה , אותו מושג שיצאה נטלי דייוויס לחקור במרחבי הלשון והתרבות של צרפת בעת החדשה המוקדמת . אפשר להעז ולהציע , שדייוויס הביאה אל שדה מחקרה ה'כללי' איזו רגישות יהודית עמוקה . יש לה חוש מיוחד במינו לענייניהם של 'אנשים קטנים , ' לרגשותיהם ולחשבונותיהם , ומתנות הן עניין של חשבון לא פחות מנדבת לב . הן מוזגות חומרים אנושיים שונים מאוד לתמהיל מפתיע .

החברה ההיסטורית הישראלית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר