הקדמה: על היקפו של הספר

עמוד:10

אין ספק שגם בקרב התנועות והכתות המילנריות באירופה בימי הביניים היה המגוון גדול . בקצה האחד ניצבו ה'פרנציסקנים הרוחניים , ' ששיא פריחתם היה במאה הי"ג . רוב הסגפנים המחמירים האלה באו מקרב האצולה ומשפחות הסוחרים , שהיו המעמד השליט בעריה של איטליה . רבים מהם ויתרו על עושר גדול כדי להיעשות אביונים יותר מכל קבצן . את המילניום ראו בדמיונם בדמות עידן הרוח , שבו יתאחדו כל בני האדם בתפילה , בהרהורים מיסטיים ובעוני מרצון . בקצה האחר אנו מוצאים כל מיני תנועות וכתות מילנריות שהתפתחו בקרב העניים חסרי השורשים שבערים ובכפרים . אלה ודאי לא היו עניים מרצון וגורלם זימן להם חוסר ביטחון קיצוני ואכזרי . המילניום שלהם היה אפוא אלים , אנרכי ולא אחת מהפכני ממש . הספר הזה עוסק במילנריות ששגשגה בקרב העניים חסרי השורשים במערב אירופה למן המאה הי"א ועד המאה הט"ז , ובנסיבות שבהן נוצרה ופעלה . זה אמנם נושאו העיקרי אבל לא היחיד , שהרי העניים הללו לא הגו את האמונה המילנרית שלהם בעצמם , אלא קיבלו אותה מנביאים או ממשיחים מטעם עצמם . האנשים האלה , שרבים מהם באו מחוגי הכמורה נמוכי הדרגה , קלטו את רעיונותיהם ממקורות שונים ומשונים . מקצת ההזיות המילנריות מקורן ביהדות או בנצרות הקדומה ומקצתן הן פרי רוחו של אב המנזר יואכים מפיוךה , איש המאה הי"ב . עוד הזיות אחרות רקחו המיסטיקנים המינים חברי התנועה שנודעה בכינוי 'אחוות הרוח החופשית . ' הספר בוחן את נסיבות לידתן של האמונות המילנריות האלה ואת גלגוליהן במהלך מסירתן לעניים . עולם ההתעוררות המילנרית ועולם התסיסה החברתית לא התלכדו אפוא , אבל היתה ביניהם מידה רבה של חפיפה . לא פעם אירע שמגזרים מסוימים של עניים הלכו שבי אחר נביא מילנרי , ואז נמזגו בשאיפתם של העניים להיטיב את תנאי חייהם הגשמיים הזיות בדבר עולם של תום שישוב וייברא באמצעות טבח סופי , אפוקליפטי . הרשעים — שעמם נמנו תמיד היהודים , אנשי הכמורה או העשירים — יושמדו כליל , ואחר כך יקימו הקדושים — הם העניים שמדובר בהם — את ממלכתם , ממלכה נטולת סבל וחטא . המוני עניים שהזיות שכאלה מקננות בלבם היו נחלצים ויוצאים למבצעים גדולים , שונים תכלית שינוי מן ההתקוממויות הרגילות של האיכרים ובעלי המלאכה , שמטרותיהן היו מוגבלות ומקומיות תמיד . בפרק הסיום של הספר ניסיתי להגדיר את מאפייניהן של התנועות המילנריות האלה של עניי ימי הביניים , ואף טענתי שמבחינות אחדות הן מבשרות כמה מן התנועות המהפכניות הגדולות של המאה העשרים . אין מחקר מקיף אחר על התנועות המילנריות האלה בימי הביניים . הכתות הדתיות המובהקות יותר שצצו ונעלמו במהלך ימי הביניים אמנם זכו לתשומת לב רבה , אבל לא רבים עסקו בשאלה איך קרה , שוב ושוב , שבמצבים של

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר