הקדמה: על היקפו של הספר

עמוד:9

הקדמה 1 על היקפו של הספר מתחילה היה משמעה של המילה 'מילנריות' צר ומדויק . מאז ומעולם היתה לנצרות אסכטולוגיה , כלומר תורה שעוסקת ב'קץ הזמנים' או ב'אחרית הימים' או ב'מצבו הסופי של העולם , ' והמילנריות הנוצרית לא היתה אלא גרסה אחת של האסכטולוגיה הנוצרית . במרכזה עמדה אמונתם של כמה נוצרים , שנסמכה על ספר חזון יוחנן ( כ , ד-ו , ( ולפיה עתיד ישו לייסד לאחר שובו בשנית ממלכה משיחית על פני האדמה ולמלוך עליה אלף שנה עד יום הדין האחרון . תושבי הממלכה הזאת , לפי חזון יוחנן , יהיו הנוצרים שמתו מות קדושים , ולשם כך יקומו הללו מן המתים אלף שנה לפני המועד שנקבע לתחיית המתים הכללית . אבל כבר הנוצרים הראשונים פירשו את הדברים פירוש חופשי ולא מילולי דווקא , וזיהו את הקדושים המעונים עם המאמינים הסובלים — כלומר הם עצמם — וציפו לביאתו השנייה של ישו עוד בימי חייהם . בשנים האחרונות מרבים אנתרופולוגים וסוציולוגים , ובמידת מה גם היסטוריונים , להשתמש במונח 'מילנריות' במובן רחב עוד יותר . לאמתו של דבר נעשתה המילה לתווית נוחה המציינת סוג מסוים של חתירה לגאולה . ובמובן הזה המילה משמשת בספר הזה . כתות או תנועות מילנריות רואות בגאולה את המאפיינים האלה : — הגאולה היא קיבוצית , כלומר ייהנו ממנה כל המאמינים בתור קיבוץ ; — הגאולה היא מידית , והיא תבוא במהרה ובמפתיע ; — הגאולה היא ארצית , כלומר היא תתממש בעולם הזה ולא בשמים ; — הגאולה היא כוללת , והשינוי שיתחולל בעקבותיה על פני האדמה לא יהיה בגדר שיפור של ההווה בלבד , אלא בבחינת שלמות גמורה ; — הגאולה היא פלאית , כלומר היא עתידה להתממש בכוחם של גורמים על אנושיים או בסיועם . אפילו במגבלות האלה יש כמובן מקום לגרסאות רבות מספור : אין מספר לדרכים שבהן אפשר לצייר בדמיון את המילניום ואת הדרך המוליכה אליו . הכתות והתנועות המילנריות מגוונות מאוד בתפיסותיהן , למן תוקפנות אלימה ביותר ועד פציפיזם מתון ביותר , ומרוחניות אוורירית עד גשמיות גסה . גם בהרכבן החברתי ובתפקודן היו התנועות האלה מגוונות מאוד .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר