מכתבים

עמוד:11

את הטעמים האלה אפשר לנסח מחדש ולהחילם גם על הנסיבות בישראל . ברוח זו נטען כי ( א ) כל תפקיד שיכולה הכנסת למלא בתהליך רפורמה חוקתי לא יוטל עליה אלא מתוך הבעת כבוד כלפיה , אך היא אינה המקור שממנו אמורה לנבוע רפורמה אמיתית ; ( ב ) דיוני הכנסת יימשכו בוודאי זמן רב ובסופו של דבר לא יניבו תוצאות טובות יותר ; ( ג ) אם תכנס המדינה ועידה שמטרתה המפורשת היא ניסוח חוקה , הרי שוועידה זו היא הגוף שממנו צריכה לבוא ההצעה הסופית ; ( ד ) מעורבות של הכנסת רק תמעיט מחשיבותו של התהליך . נוסף על ההסתייגויות האלה יש לעמוד גם על כך שלא הכנסת היא שצריכה למנות את חברי הוועידה החוקתית . מינוי על ידי הכנסת אינו מבטיח שחברי הוועידה ייצגו את רצון הציבור . הוא גם אינו מבטיח שהחברים המוכשרים והמכובדים ביותר בחברה הישראלית הם שייקראו למשימה היסטורית כבדת משקל זו . תחת זאת , את חברי הוועידה יש לבחור בבחירות מיוחדות , שימחישו את גודל האירוע ואת גודל האחריות הכרוכה בו . בחירות אלו לא תתתקיימנה כמובן במתכונת הרגילה . כל מפלגה בכנסת תתבקש להגיש רשימה של אנשי המחשבה והמעשה הטובים והמבריקים ביותר שיש ביכולתה להציע . כדי להבטיח שהוועידה לא תהפוך למעין תת קבוצה של הפרלמנט , יוגבל מספר חברי הכנסת המכהנים שיהיו רשאים להשתתף בה . לאחר שמכסה זו תושלם יגיע תורם של הצירים האחרים , שיכללו נציגים " לאומיים" שייבחרו בבחירות כלליות , ונציגים מקומיים שייבחרו בבחירות אזוריות . גישה זו תקדם לדעתי ייצוג מלא של מכלול השיקולים והאינטרסים בידי אנשים מוכשרים וראויים . בחירות מיוחדות כאלה תענקנה לגיטימציה רבה יותר לנציגים ולוועידת , תשתינה הדרת כבוד לתהליך כולו , ותחזקנה את תחושת ההשתתפות של הציבור בתהליך ובתוצאותיו . אחריותה של הכנסת בתהליך כינון החוקה לישראל תוגשם אפוא בצורה הטובה ביותר אם היא תסתפק באישור חוק הקורא לבחירות המיוחדות לקראת וועידת החוקה , תסמיך את הנציגים למשימתם , תיתן להם את המשאבים הדרושים לביצוע תפקידם , ולבסוף תחליט אם התוצאה שהציעו ראויה לשיקולם של האזרחים . דוד ואב רעננה תכלח מזמין את קזדא'י לשלות מכתבים למערכת . כתובתנו : תכלת , רח' הצפירה 22 א , ירושלים . 93102 דואר אלקטרוני : . azure @ shalem . org . il המערכת עשויה לקצר מכתבים לפי הצורך .

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר