דמותה של ציון וירושלים בהכרתו ההיסטורית של ישראל

עמוד:11

דמותה של ציון וירושלים בהכרתו ההיסטורית של ישראל נא 1 עם ישראל הוא עם היסטורי מובהק . אין אני משתמש כאן במונח זה במובנה של אותה אסכולה פילוסופית היסטורית שלימדה , ש'עמים היסטוריים' הם עמים שבתקופה מסוימת הם תופסים בעולם עמדה של 'הגמוניה' ומנהיגות על ידי כך , שהם מגלמים בכל חייהם את התוכן המיוחד לאותה דרגה בהתפתחות ההיסטורית של כלל האנושות שתקופה זו מסתמנת על ידה י . בירורה של 'היסטוריות' זו בכללותה הוא בעצם מעבר למחקר ההיסטורי העובדתי . עם ישראל הוא עם היסטורי מובהק מבחינת רציפותם של דברי ימיו הארוכים , מבחינת חיוניות 'זכרונו ההיסטורי , ' היודע לשמור בנאמנות על התרשמותם של דורות במשך תקופות רבות אחרי התרחשותם של גורמיה , ומבחינת פעילותה של הכרתו ההיסטורית כחלק יסודי ואורגאני של הכרתו העצמית ושל תפיסת יחידותו בעולם . ולא זו בלבד ; עלינו גם לשים לב לעובדה המכרעת , שבתוקף יחידות מסיבותיו של ' ישראל בעמים' היתד . ההכרה ההיסטורית שלנו בגילוייה השונים חלק עצמי של כל הווייתנו ההיסטורית , גם אחד הגורמים החשובים בעיצוב דמותה של הוויה זו וגם אחד המבעים האורגאניים ביותר שלה . זמשום כך אינך יכול לעמוד על הוויית ! ההיסטורית הנכונה של תופעות היסוד בחיי העם מבלי שתבחון כראוי את תפיסתן של התופעות על ידי העם עצמו , מבלי שתברר במפורט את המקום שתופעות אלה תופסות או תפסו בהכרתו ההיסטורית של העם . עם ישראל הוא עם עתיק . ראשיתו נעוצה בתקופת האבות , זאת אומרת : אנחנו נמצאים כבר במחציתו השנייה של האלף הרביעי לחיינו ההיסטוריים . במשך תשעים דור — ואולי יותר — היינו לא רק עדים להתפתחות ההיסטורית של כלל האנושות , אלא תכופות אף שותפים פעילים בתהליכיה על גילוייהם השונים והרבים . ברם המופלאה שבתופעות שעיצבו את עמנו כעם היסטורי היא בלי 1 השווה וינדלבנד , תולדות הפילוסופיה החדשה ( תרגום מ . גליקסון ) ח"ג , עמ' , 355 והשווה Hegel , Vorlcsungen iiber die Philosophie d . Weltgeschichte , ed . . Lasson , Leipzig , 1920 , 178-179

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר