על בלשים, על השימוש ב"תאים האפורים" ועל פעולתו של היועץ הארגוני

עמוד:12

קבורים לאהבה , להעפלה , לתשוקה , לשנאה ולעוד מגוון של רגשות עזים D'Dirww וחברות מנסים לרתום לתוך החוק במגמה לשלוט על-ידי כך בעונג הקשור בהם דרך הסדר הסמלי . נסיון זה מסתיים לא פעם באי-הצלחה , בדומה לשבועת הנישואין . דוגמא לנסיון של תיעול והכוונה ארגונית ניתן לראות באחד מחוזרי המנכ"ל שיצא מטעם משרד ממשלתי מסוים , ואשר ניסה להסדיר את אופן ה 0 יפול בבעיית האלימות בהקשר מוסדי . . 2 אתון העונג הן לבלש והן ליועץ הארגוני ניתן תפקיד בארגון העונג . על כן שניהם אינם יכולים להסתפק במילוי תפקידם רק במענה על השאלה ימי עשה את זה ' ? או ימה הבעיה הארגונית . ' ? על-כן , על פי רוב אין די באבחון הארגוני כפעולה בלעדית של היועץ הארגוני . לקוחות אשר מזמינים יועצים ארגוניים מבקשים יותר מזה . הם מבקשים עוד , מה שמתבטא בשאלה "מה לעשות" ( דהאן , . ( 1990 מה לעשות , כאשר התשובה שרק מזהה או מגדירה את התשובה לשאלה נראית לא מספקת . ממש כמו שבספרות הבלשית לא נוכל לתאר מצב , שבו התשובה היחידה של הבלש הינה השם של מבצע הפשע בדרך לסיום העלילה על הבלש לאפשר ללקוחותיו לספר את סיפור המעשה המבולבל הממוקם במימד הדמיוני ( זה שעוסק בדימויים ובתהליכי תפישה ) בצורה מסודרת . זאת , כדי לארגן ולשלב מחדש את ההתענגות שמחוץ לסדר הסמלי בתוך הסדר הסמלי , כך שלא תימצא במסלול התנגשות בלתי נסבל עם החוקים החברתיים או הארגוניים . הגילוי , שקיימת התענגות , מחוץ לסדר הסמלי ובניגוד לו , מאיימת על יחיד או על יחידים כלשהם , ואז מופיע זה שמזמין את הבלש / היועץ לעזור ולארגן את ההתענגות מחדש . בדיעבד אפשר שיתגלה , כי המזמין או התובע את סיוע הבלש יכול להיות בעצמו הגורם או המממש של העונג האסור , כמו שמתגלם הדבר בדמות הרוצח עצמו בסיפור "בבית הצייד '' של אגאתה כריס 0 י . בסיפור זה מוזמן פוארו על-ידי לקוח לפתור את תעלומת הרצח של דוד ישיש שלו , כשבהמשך מתברר כי הלקוח המזמין הוא הרוצח . להבדיל , יתכן הדבר גם עם המנהל , שפונה ליועץ הארגוני . זאת , על-פי האמביוולנטיות אשר הוא מציג , כמו בגילוי רצונו לשינוי ארגוני ובו-זמנית בביטוי פחד רב משינוי זה , או על-ידי תלונה עזה על עובדיו העצלים , אשר מלווה בעצלות לשנות מצב זה . אמביוולנטיות זו בעצם הכרחית , אם נזכור שהעונג האסור והאובייקטים שלו , בעצם קיומם , מגבשים את הסדר הסמלי . הגופה אשר נמצאת , כמו האבן היקרה אשר נעלמת , מצליחים להפוך את חבורת היחידים אשר קשורה אליה לקבוצה , קבוצה אשר אנשיה קשורים בהיותם חשודים ברצח ובגניבה , בהיותם מזוהים כמי שמתא 1 וים אל הע 1 נג האסור ; ובהיותם מנועים מלקבל את העונג האסור . כמו שהצורך להחביא את מכתב המאהב מדגיש , בסיפורו של אדגר אלן פו , את הקשר בין המלך לבין המלכה ואת מבנהו . באופן מקביל ניתן לסעון , כי השנאה למנהל מגבשת קבוצת עובדים , אשר קשורים ביניהם בשנאה זו . העובדים , המפירים את החוקים הכתובים והלא כתובים של הארגון , מדגישים בכך דווקא את נוכחותם של חוקים אלו השומרים עליהם : כך , ההשתמטות מהעבודה מתבארת נוכח קיום הדרישה לעבודה . הבלש מוזמן כדי לנסות לשחרר ולחלץ את המכנה המשותף הזה של הקבוצה . זאת , במוצאו את הסובייקט שאחראי למעשה . בכך הוא מאפשר פיצול בין האמת החיצונית לאמת הפנימית .

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר