האדם, התפקיד, העולם התרבותי: יחסי הגומלין הבלתי מודעים הקיימים ביניהם

עמוד:10

האדם , התפקיד , העולם החברי : יחסי הגומלין הבלתי מודעים הקיימים ביניהם חנה בירן רשחקו מבוא פוסט מודרניזם לכפות ביחס המחויבות לסדר אמת המוחלטת החברתי מוחלטת הוא . מכאן אחת עידן לדרך . המציין ההכרה הסובלנות חברתית את בריבוי אחת כלפי התערערות גישות או ריבוי לדרך ו דעות בריבוי הפרדיגמות דתית , וכן דעות אחת הדגשת המתקיימות . המוחלטות בעידן הערך הפוסט מודרניסטי של זו ביחס מימוש בצד לדת זו עצמי , בלא או , רבות מהאידיאולוגיות שטופחו בעבר משתנות ומתערערות , ובכלל זה מיתוסים קולקטיביים שונים . לתהליכים אלה נלווים מגמה של צירופים רב תחומיים , טשטוש גבולות , וכן דיאלוג בין מקצועות ובין קולקטיבים שונים . תהליכים אלה יוצרים פתיחות ומאפשרים צמיחה , אך בו זמנית גם מעוררים חרדה מפני אבדן הזהות הברורה , הן של היחיד והן של הכלל . על כן אנו רואים את הריאקציה החריפה לשינויים הללו . הקנאות והאלימות החברתית מעוררים אי ודאות ביחס לשאלה כיצד תתמודד החברה של ימינו עם האיום המופנה כלפיה מצד הזרמים הקיצוניים . העידן הפוסט מודרניסטי נותן את רישומיו באופן חזק על התרבות , ויש לכך כמובן גם חותם על חיי הנפש ועל תפיסת התפקיד של מקצועות הסיוע למיניהם . להקשר החברתי הכולל יש מספר השלכות מובהקות על הזהות המקצועית , בהתייחס למקצועות הסיוע : א . העידן הנוכחי מאפשר להשתחרר מכיתתיות ומהסתגרות בתוך המקצוע על יסוד אידיאליזציה של תורה תרפויטית אחת , תוך ניסיון לטפח דיאלוג בין גישות . ב . ניתן ערך להידברות בין תחומית , שמעורבים בה תחומי דעת שונים , ובהם : ספרות , היסטוריה , פיסיקה , וכיוצא באלה . כל אלה מרחיבים ומעמיקים את הראייה גם ביחס לנפש האדם . ג . העידן הנוכחי מעודד יציאה מהחדר האטום של הקליניקה , ומאפשר להפסיק לראות בעבודה הטיפולית והייעוצית עולם סודי וסגור החשוף לחרושת של שמועות , מיתוסים ועיוותי תפיסה . אנשי המקצוע המופקדים על חקירת הלא מודע יוצאים לפגוש את היחיד ואת הקבוצה בהקשר של חייהם במרחבי פעולה שונים , לרבות בתי ספר , מקומות עבודה וארגונים שונים . כרגע שבו איש המקצוע המסייע מגיע להקשר הארגוני , אין הוא בגדר צופה בלבד . כעצם כניסתו , הוא משפיע על התהליך . יתר על כן , התצפית של היועץ הנכנס לארגון בגישה פסיכואנליטית מושפעת ממערכת ערכים הצובעת את התצפית . מערכת ערכים טיפוסית כזו כוללת פתיחות , קשב , פרשנות של החוויה הרגשית המתרחשת כאן ועכשיו , התבוננות ביחסים שבונה איתו הקליינט וכיוצא באלה . מערכת הערכים הנלווית לגישה הפסיכואנליטית קשורה גם בנכונות לא לדעת ובהכרה בערך של הפתעה . סימן השאלה הוא מרכיב קבוע של תהליך החקירה בגישה זו . ההכרה באי ודאות כרוכה גם בחשש , משום שאיש אינו יכול להבטיח מה יהיה בהמשכו של תהליך זה ובסופו ומה תהיינה תוצאותיו . מילן קונדרה ( 1995 ) הגדיר את העידן הנוכחי כעידן האקסטזה . הכול צריך להיות מהיר מאוד , ריגושי , אינטנסיבי , מגרה את היצר . מערכת הערכים המלווה את החקירה הפסיכואנליטית במהותה נוגדת מגמה זו . קצב הבירור הפסיכואנליטי הוא לכאורה אנכרוניסטי לתקופתנו , ומכאן גם חשיבותו הגדולה . הארגון שבמחשבה התבוננות בארגון מחייבת הפגשה של הראייה הפסיכולוגית עם הראייה הסוציולוגית . ההכרה בצורך לגישור בין שתי נקודות מוצא אלה מקבלת את ביטויה במונחים כמו "תרבות ארגונית" ו"תרבות . "קבוצתית במונחים אלה כלולים רבדים מנטליים שחלקם אינם מודעים .

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר