אברהם גרוסמן המתח בין תורה ל'חכמה' בפירוש רש"י לספרות החכמה שבמקרא

עמוד:13

אברהם גרוסמן המתח בין תורה ליחכמה' בפירוש רש"י לספרות החכמה שבמקרא לעמוס חכם שהרים תרומה נכבדה לחקר המקרא ולהאהבתו על הבריות רש"י הקדיש תשומת לב רבה לספרות החכמה . את מזמורי החכמה שבספר משלי , קהלת ואיוב , הוא ראה כחטיבה אחת שיש לה מסרים חינוכיים רבי ערך . הוא לא ראה בה חכמה אנושית שמקורה בהגיגיו של אדם ובניסיונו האישי , אלא הטפה ללימוד תורה ולשמירת מצוותיה , העתידים להגן על האדם מפני סכנות גדולות האורבות לו . מילת המפתח 'חכמה' העוברת כחוט השני בספרות זו מתייחסת , לדעתו , אל התורה ולא אל התבונה האנושית , כפי שמשמע מפשט הלשון ומהקשרם של הדברים . אמנם , הזיהוי של ' חכמה' עם התורה מצוי במקרא , בספר בן סירא ובספרות חז"ל . אך בדברי רש"י ניכרת מגמה להרחיק את הזיהוי עם התבונה האנושית , גם במקומות שהפשט מורה כן או . 1 ספרות מחקרית ענפה נכתבה על ספרות החכמה המקראית . ראה , למשל : R . B . Y . Scott , 'The 'X ; Study of the Wisdom Literature ' , Interpretation 24 , 1970 , pp . 20-45 הורביץ , שקיעי חכמה בספר תחלים - עיוני לשון וסגנון , ירושלים תשנ"א ; א' רופא , מבוא לשירה המזמורית ולספרות החכמה שבמקרא , ירושלים תשס"ד . לא התייחסתי כאן אל החכמה בפירוש רש"י למזמורי תהילים , משום שרש"י לא ראה אותם כחל ק מספרות החכמה המקראית . על הגישה המודרנית לסוגיה זו ראה : א' הורביץ , שם , ובעיקר בעמ' 31-17 שם נזכרו השיטות השונות בסוגיה זו . ראה גם : א' רופא , שם , בעיקר עמ' . 97-87 העובדה , שהתיבה 'חכמה' לא נכללה במזמורים הללו , היה בה כדי לחזק תחושה זו של רש"י . על כל פנים , בתהילים קי"ט , אחד ממזמורי החכמה הקלסיים שבספר זה , יש בפירושו של רש"י עיסוק מרובה בשבח התורה . אך מכיוון שזהו פשט לשון הכתובים , אין ללמוד ממנו על יחסו של רש"י אל החכמה בספר זה . בפירושו של רש"י למשלי ולאיוב דן י' מארשן I . Maarsen , 'Raschi ' s Kommentar zu ) , ( Spruchen und Job ' , MGWJ 83 , 1939 , pp . 442-456 ואולם הוא לא נזקק לנושא דיוננו כאן . " המחקר החדש של ספרות החכמה זכה בשנים האחרונות לפריחה ולשגשוג שלא היו כמותם בעבר ... אין ספק כי אחת הסיבות העיקריות שעוררו את המחקר בתחום זה נעוצה בתגליות המרשימות של דורנו , אשר העלו את ספרות החכמה העתיקה של המזרח הקדמון מתהום הנשייה ... בכך הונח היסוד למחקר המחודש של ספרות החכמה בזיקתה לספרות החכמה של המזרח הקדמון" ( א' הורביץ , שם , עמ' . ( 11 אין צריך לומר , שהעניין הרב שרש"י גילה בספרות החכמה נבע ממניעים אחרים , כפי שיידון להלן .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר