גיל אייל הקדמה

עמוד:8

החלוקות המקובלות בחברה בישראל . תיאוריה וביקורת שימש במה ייחודית שבה נוסחו כלים אנליטיים לביקורת השלטון , וכן לביקורת צורות הידע הביורוקרטי והאקדמי שעליהן נסמך השלטון . מבחינה זו , הגיליון המיוחד 50 ל : 48 מומנטים ביקורתיים בתולדות מדינת ישראל היה גולת הכותרת של המשימה שתיאוריה וביקורת קיבל על עצמו - להרחיב את הגבולות של מה שאפשר לומר בשיח הציבורי הישראלי . קשה לזכור כעת עד כמה נפתל ומצטדק היה הדיבור , לפני , 1991 על נושאים כמו שלילת הגלות בציונות או ההקצאה של אדמות המדינה שהוחרמו מן הפלסטינים . תיאוריה וביקורת אפשר לקרוא לילד בשמו , ומה שהציבוריות הישראלית הכחישה והרחיקה הפך לדבר שאפשר להתווכח עליו בריש גלי . שנית , תיאוריה וביקורת חילץ את הדיון הביקורתי בישראל מן הפרובינציאליות שלו ( מה שאפשר לכנות "הייחודיות ( "הישראלית ונתן במה מרכזית לנושאים , למושגים ולכיוונים חדשים שהתפתחו בשיח הביקורתי העולמי - ובמיוחד למאמרים שקשרו בין אלה לבין ההתפתחויות בישראל עצמה . הגלובליזציה קיבלה כמובן מקום של כבוד , ועמה ההפרטה והניאו ליברליזם - אבל גם השיח הפוסטקולוניאלי , חידושים בתיאוריה הפמיניסטית , וכן הדיון המחודש בבעיית הריבונות , כפי שמראה הרצאתו של יהודה שנהב כאן . יתר על כן , עורכי תיאוריה וביקורת החלו במפעל תרגום מבורך שאותו ממשיכים כעת אחרים ( לדוגמה הוצאת רסלינג . ( פרקים קצרים מהגותם של חשובי התיאורטיקנים הביקורתיים - בהם תאודור אדורנו ומקס הורקהיימר , מישל פוקו , הומי באבא , סלבוי ז'יז'ק , ז'ן פרנסואה ליוטאר , ז'ק דרידה , ז'יל דלז ופליקס גוטארי , אטיין בליבר , ברונו לאטור , פייר בורדיה , ג'ודית בטלר וקרל שמיט - תורגמו לעברית , והתרגומים לוו בביאורים והנהרות . לבסוף , כפי שתיאוריה וביקורת פרץ את גבולות מה שניתן להיאמר בשיח הציבורי הישראלי , ואת הגבולות בין פנים לחוץ ובין מרכז לפריפריה , כך הוא ביטל את החלוקות המקובלות בין דיסציפלינות ותחומי ידע שונים . סוד ההצלחה של תיאוריה וביקורת , ורכיב מרכזי בעוצמתו וכתרומתו לדיון הביקורתי בישראל , טמון בכך שהוא איגד אינטלקטואלים מדיסציפלינות שונות ויצר מפעל ביקורתי רב ממדי שבו היה מקום , זה בצד זה , ללימודי תרבות , לפילוסופיה , לסוציולוגיה , לספרות , לגיאוגרפיה ולמשפט . מהי תיאוריה ביקורתית ? למי היא נחוצה ומדוע ? מה אפשר לעשות בה ? לאיזה סוג של ידע , תובנה , חוכמה , הארה ותיקון פנימי או חיצוני רשאים הקוראים לצפות מן ההרצאות הקצרות , שדומה שהן מסתיימות כמעט מיד לאחר שהחלו , בטרם הספיקו לבחון את הסוגיה מכל היבטיה ? אנסה לענות

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר