הקדמת "הבחור הזעצער"

עמוד:11

לאשרות שהייה בברסלאו ( וורוצלב , ( אז בגרמניה - משום שהתמחה בלשונות המזרח כערבית , עברית ויוונית . כך הוא הדפיס את עבודות הדוקטורט של רבים מהרבנים הדוקטורים שסיימו את לימודיהם בסמינר התאולוגי היהודי בעיר זו . אהבתו לספרים היתד . גדולה כל כך , עד שגם בימי המצוקה של מלחמת העולם השנייה הוא השקיע מכספו בהדפסת ספריהם של הוגים ומדענים בבית הרפוס הקטן שלו בירושלים , אף שכפליט שברח מגרמניה הנאצית הוא עמל קשות כדי להתפרנס בקושי . אבי המנוח , שבערוב ימיו חזר לעבודת העריכה וההגהה לאחר שפרש מבית הדפוס , היה התגלמותו של הסדר התלמיד החכם , שתיקוניו התקבלו "לעד ולעולמי . "עולמים אך אנו הבנים , שלמדנו להגיה לפני שלמדנו לקרוא , נשארנו תמיד בבחינת "אל תדון את חברך ( ואת אביך ) עד שתגיה . "למקומו ואמנם , אחי הבכור לייזער הגיע לדרגת מגיה ותיקן תיקונים חשובים שנעלמו מעיני המחברים . ואולם אני , שבזכות עבודת הסדרות זכיתי להתוודע לשמותיהם של 4 גיבורי תרבות כמו פרויד ושפינוזה , מזדהה כיום עם "הבחור הזעצער" שבי , כאשר אני כותב ספרים שמתפרשים על פני תחומים רבים שלא רכשתי בהם מיומנות פורמלית . ואכן , ייתכן שאת עסוקי ה"בפייתי" בהיפוך מילים בדי לחלץ מהן משמעויות חדשות לחיים , יהיו שיפרשו כמעין גלגול של "הבחור הזעצער" שהייתי בימי נעוריי . מכיוון שבספר זה אני מנסה לראות במתודה המנחה את עבודתם של ההיסטוריונים ומדעני החברה תהליך סובייקטיבי שאני מכנה , "מרכוז" גם בתג הזהות שלי כ"בחור הזעצער" אני רואה מהלך סובייקטיבי כזה . הווי אומר , אם אני טוען שעצם בחירת נושא למחקר משקף תהליך סובייקטיבי שבהשפעת "תקינות פוליטית" עכשווית "ממרכז" עתה את מה שהיה בעבר בשוליים , אזי אני מודה שגם את חווייתי כ"בחור הזעצער" אני ממרכז באופן רטרואקטיבי . וכך , במקום לכתוב ספר אפולוגטי שכותרתו "בשבח , "הדילטנטיות אני אקבל באהבה הטחות ביקורת בסגנון "מה מבין הבחור הזעצער" "הפסיכולוגיסטי" בהיסטוריוגרפיה , בארכאולוגיה או בספרות . אך אני מקווה שבקריאה שנייה ושלישית אזכה גם לקורטוב של הילת הסדר שהפך את ה"קוסמי" ל"קומי" ותיקונו התקבל אם לא "לעד ולעולמי , "עולמים אז לפחות עד שיקום "הבחור הזעצער" הבא שיתקן את תיקוניי .

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר