הקדמת "הבחור הזעצער"

עמוד:10

בשרשרת הייצור שתוארה כאן נועד כמובן תפקיד מרכזי לסדר האותיות , שנשא באחריות הכבדה להוצאת ספר ללא שגיאות ושיבושים , שכן אף שהדאגה למניעת שגיאות הרפוס היתה מוטלת על כתפיו של המגיה , מטבע הדברים בכל זאת השתרבבו שגיאות אל תוך הטקסט המודפס , ואז נשאלה השאלה את מי להאשים . כך , אף שחש הסדר גאווה על שהוא יכול לתקן טעויות ועיוותים , מתוך תסכול ובושה היו המחברים מאשימים את הסדר בשיבושים שנעלמו מעיניהם ומתרצים את הטעות בהרמת כתף האומרת : "נו , מה לעשות . זה מעשהו של הבחור . "הזעצער וכך השתרש לו המונח "הבחור הזעצער" במשמעות דו ערכית : לעתים תיקוניו חכמים ומלומדים , ולעתים הם כמעשהו של האופה הזורק ( זעצט ) את הבצק בגסות לתנור , ולכן החלה או הלחם נאפים ללא צורה וללא טעם . על כל פנים , לעתים קרובות השתרשו תיקוני "הבחור הזעצער" בטקסט לדורות במובן התלמודי של "שבשתא כיון דעל על" [ שיבוש , 1 כיוון שנכנס , נכנסו" ( מסכת פסחים , דף קיב , עמ' א . ( בחוברת המתארת את הדפוסים העבריים בווילנה של , 1800 שם הדפיסו ספרים כגון מתוק לנפש וספר התוספתא , חתמו בגאווה כל הסדרים במבוא בזו הלשון : "אני המסדר העוסק במלאכת הקודש 2 באמונה נאום פלוני בן פלוני פה ק"ק . "וילנה ואולם בשונה מהצהרת הגאווה של הסדרים האלה , מתאר א"מ הברמן את הדו ערכיות שאפיינה את היחס ל"בחור הזעצער" מתוך זיכרונותיו של המשורר מאיר מוהר , שהתרעם על הסדר שלו והקדיש לו רשימה בשם "ביד הבחור הזעצער" וכך נאמר בה : אחד הסופרים המבקרים מספר : כשאני עומד לפרסם ביקורת על יצירה פיוטית חרשה ורוצה לומר כי שירה זו "שירה קוסמית" היא , הריני מזדרז ושולח לבית הדפוס מכתב מיוחד ובו אות סמ"ך מיוחדת ברורה ומאירת עיניים בשביל הבחור הזעצער , ואף על פי כן , בסופו של דבר , הוא מדפיס '" שירה קומית '" בלי סמ"ך כלשהי ! ומי יודע אם אין הצדק איתו . והנה בנוגע לדברים שבתוכן סברתי וקיבלתי 3 מרותו של הבחור הזעצער לער ולעולמי עולמים . כנער זכיתי לשמש כ"בחור הזעצער" בבית הדפוס של אבי המנוח . אבי - שהיה רב ותלמיד חכם ולמד את אומנות הדפוס בוורשה , זכה

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר