לתולדות כביש יפו־ירושלים

עמוד:10

תכניות לסלילת הדרך לירושלים כבר באמצע המאה הקודמת היו תכניות לשיפור התחבורה בין שתי הערים . חוגי "המושבה האירופית" - הקונסולים ומקורביהם בירושלים - אף החלו לטפל בנושא . ליתר דיוק , כל נציג של מעצמה אירופית חשש , שעמיתיו בני המעצמות האחרות יקדימוהו בסלילת הכביש , בו ראו אמצעי חדירה לארץ וביטוי ל"חזקה" עליה . משה מונטיפיורי הביא אתו בביקורו בארץ בשנת 1857 את המהנדס האנגלי גלוואי , שתכנן ובנה את מסילת הברזל אלכסנדריה - קהיר ( החופף ברובו לזה שנחנך בשנת , ( 1892 ומונטיפיורי התחיל לטפל בהשגת זכיון להנחת המסילה . יש לזכור , כי באותה עת לא פעלה בכל רחבי תורכיה אפילו רכבת אחת ! יוזמתו של משה מונטיפיורי התקבלה בקרב נציגי המעצמות האירופיות ברגשות מעורבים ויש שראו בה "מזימה . "יהודית אנגלית הצעת נגד באה מצידו של הרוזן י . פיצומנו , איטלקי בן ונציה , שהיה אז קונסול אוסטריה הונגריה בירושלים ועמד ( ביחד עם הקונסול הצרפתי ) בראש המתנגדים לתכנית להנחת מסילת ברזל . הוא הציע לסלול דרך עגלות , כלונור כביש . לפי הקונסול הבריטי ג'יימס פין , הציע פיצומנו להכשיר דרך זו באמצעות גוף אירופי משותף , שבראשו יעמוד איש "קנאי לארץ ישראל" - הארכידוכס מקסימיליאן האוסטרי , שביקר בירושלים בשנת 1855 ( לימים היה קיסר מקסיקו , והוצא שם להורג . ( פיצומנו הציע כשותפים לבנייה את חברת האוניות האוסטרית והיה מוכן לצרף גם את בית רוטשילד ואף את מונטיפיורי כמשקיעים . כאשר פין סיפר על כךלמונטיפיורי , השיב הלה , כי הוא בדרך לירושלים ( בשער הגיא 1894 , (

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר