הקדמה ורקע תיאורטי

עמוד:14

מוכן להכיר בה , להגדיר אותה ולפנות אל אנשים מתאימים שיוכלו לסייע לי . ״ שימוש בהומור . הקהיה שיטתית — טכניקה חשובה החושפת את המטופל באופן הדרגתי ומבוקר לגורם המאיים עד להחלשתו או אפילו ביטולו המוחלט . הספר שלפנינו עוסק בחינוך להכוונה עצמית ולמסוגלות עצמית , למרות שאינו מזכיר כלל מושגים אלו . מסוגלות עצמית היא תפיסתו של האדם לגבי יכולתו לבצע התנהגות מסוימת או להשיג הישג מסוים . מסוגלות עצמית היא רכיב אחד בתוך מושג ההכוונה העצמית הכוללת גם מודעות עצמית , זיהוי והבנה של כוחות , זיהוי והבנה של מגבלות , זיהוי תחומי עניין וזיהוי ערכים אישיים . בספר שלפנינו מתמודד המחבר עם מתבגר המאופיין , בנוסף ללקות עצמה , בצבר של מחשבות בלתי מסתגלות שאינן מאפשרות לו להתמודד כראוי עם קשייו . התלמיד מגיע לטיפול ללא תקווה לשינוי . כישלונותיו אצל מטפלים קודמים אינם מותירים לו תקווה . מנקודת מבטו , המטפל הוא האחראי למציאת הפתרון עבורו , ובית הספר הוא מקום בעיתי ומיותר שבו חווים כישלונות על בסיס יום יומי . המתבגר ״חבול״ ממטפלים קודמים שהזינו אותו באמונות כזב לא ריאליות שערערו לחלוטין את נכונותו להתמסר לטיפול . ״על מה אתה מדבר ... ? בסך הכול אמרתי משהו הגיוני ופשוט , אני לא ילד קטן שאתה צריך לתת לי מחמאה על כל שטות שאני אומר . אמרתי לך שאני מכיר את כל הטריקים האלו . ״ ״אבל אני לא רוצה שתסחט ממני כל מיני הבטחות . נמאס לי מזה״ התלמיד ממורמר משיטות של העדפה מתקנת . ״היו לי כמה מורים שנתנו לי ציונים יותר גבוהים ממה שהגיע לי״ בין המחשבות השגויות המאפיינות אותו ניתן למנות . הכרה שגויה של משמעות הליקוי —

מודי ברודצקי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר