מבוא

עמוד:12

בעל פה הנחשפות על ידי תלמידי תלמידיו . בין אלה ניתן למנות את תלמידי הרשב"א ורבי יצחק טודרוס - שם טוב אבן גאון וחיבורו כתר שם טוב , 3 ומאיר בן שלמה אבוסאולה וחיבורו פירוש סודות הרמב"ן . אולם אין להקיש ממיעוט החומר הכתוב שהקבלה אינה תופסת מקום מרכזי בהשקפתו , ושמשקלו בתולדותיה אינו מכריע , בעיני הרמב"ן הקבלה היא הגרעין הפנימי והאמיתי של השקפתו , והיא מסורת סוד שנמסרה מדור לדור הלכה למשה מסיני , המעבירה לבני העלייה המועטים את מובנם העמוק והפנימי של האלוהות , התורה , היקום והקיום . מלבד השפעתו של הרמב"ן על עיצובה של אסכולה קבלית חשובה , היה לסמכותו כבעל הלכה וכפרשן התורה משקל מרכזי בהפיכת הקבלה לתורת סוד יהודית שורשית ואמינה . להישגים הכבירים בהלכה , בקבלה ובפרשנות התורה , שכל אחד מהם כשלעצמו דיו לפרנס חיים עמוקים ומלאים , נלוותה מעורבות פעילה ומקיפה בחיי הציבור . הרמב"ן חולל שינוי בהנהגה היהודית בברצלונה ובאופייה של 4 הקהילה , הוא היה מעורב באופן מכריע בפולמוס הרמב"ם בשנות השלושים של המאה השלוש עשרה , והתייצב כמגינה הגדול של היהדות מול הנצרות 5 בוויכוח הפומבי עם הדומיניקנים בחצר מלך ארגון . 2 לאורך החיבור השתמשתי בכתב יד של כתר שם טוב , כתב יד וטיקן ברברינה . 110 3 ביאור לפירוש הרמב"ן על התורה של מאיר אבוסאולה נדפס בתוך אוצר מפרשי התורה , ירושלים תשל"ח ( ישנם חוקרים המייחסים חיבור זה לרבי יהושע אבן שועייב . ( על המעבר של מסורות הרמב"ן בין תלמידיו ראו D . Abrams , "Orality in the ! Cabbalistic School of Nahmaindes : Preseving and Interpreting Esoteric Traditions and Texts " , Jewish Studies Quarterly , 3 ( 1 996 ) , pp . 85-102 עוד מקור בעל ערך לסודות הרמב"ן הוא חיבורו של רבי יצחק דמן עכו , מאירת עיניים , עמוס גולדרייך ( מהדיר , ( ירושלים תשמ '' ד . עוד על פירושי סודות הרמב " ן ראו מ ' אידל , "פירוש לא ידוע לסודות , "ן"הרמב דעת , 3-2 ( תשל"ח-תשל"ט , ( עמ י , 126-121 וכן "פירוש אנונימי מחוג , "א"הרשב מיכאל , יא ( תשמ"ט , ( עמי ט-כא . ראו גם חי פדיה , הרמכ"ן , תל אביב תשס"ג , עמי . 106-102 4 על כך ראו יי בער , תולדות היהודים בספרד הנוצרית , תל אביב תשכ"ה , עמי , 85 בי ספטימוס , " מאבק על שלטון ציבורי בבארצלונה בתקופת הפולמוס על ספרי , "ם"רמבה תרביץ , מב ( תשל '' ג , ( עמ' B . Septimus , "Piety and Power in Thirteenth Century ; 400-389 Catalonia " , Studies in Medieval Jewish Historyand Literature ( Cambridge 1979 ) , ; pp . 197-230 על מעמדו של הרמב"ן ראו Y . T . Assis , The Golden Age ofAragonese Jewry : Community and Society in the Crownof Aragon 1217-1327 ( London . 1997 ) , pp . 308-314 תמונה מקיפה על מצב היהודים במלכות אראגון ועל דמותו של המלך יעקב ( Jaime ) הראשון ויחסו ליהודים ראו י' עסיס , "היהודים במלכות ארגוניה ובאיזורי , "חסותה ח' ביינארט ( עורך , ( מורשת ספרד , ירושלים תשנ '' ב , עמי . 80-36 5 ספרות רחבה נכתבה על מקומו של הרמב"ן בפולמוס היהודי הנוצרי , ראו D . Berger , "The ; Barcelona Disputation " , AJS Review , 20 ( 1995 ) , pp . 379-388 והספר המקיף R .

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר