פרק ראשון מר מאני ומולכו: מהלך חדש בסיפורת של א. ב. יהושע

עמוד:8

לסגנון עגנון" ( שם . ( אין ספק כי היחס אל האב נבע גם מן הסטטוס הנמוך שהיה לספרדיות בחברה הישראלית ובתרבותה . בראיון עם יצחק בצלאל סיפר כי למעשה עבר "תהליך דומה לזה שעברו יהודים בחברה גויית . התבוללתי בתוך האשכנזים . רציתי להתבולל לחלוטין , לא רק בתוקף הנסיבות , אלא גם מרצון" . ( 1968 ) בתשובה לשאלה האם התבוללותו בקרב החברה האשכנזית נבעה "משום היחס אל ספרדים כאל עדה נחותה , "יותר הודה ביושר : "כן , גם משום . "כך בלכתו עם חבריו מן "הגימנסיה העברית" היה פוגש לפעמים את סבו "שהלך עם גלימתו השחורה והתרבוש ברחובות ירושלים" והיה "מתבלבל ומתבייש משהו" . ( 231 , 1989 ) למצב דברים זה היתה השפעה מרחיקת לכת על כתיבתו של יהושע . ראשית , מערכת המתחים הטבעית שבין אב לבן הוזנה במקרהו של יהושע גם על ידי ניסיונו להתעלם מן האב ומורשתו , מהרגשתו שהאב מייצג עולם ישן שאין להתגאות בו . כך הפך המתח שבין אב לבן לנושא מפתח ביצירת יהושע שנית , כמי שלא הזדהה עם בית אביו , אבל גם לא היה שייך לגמרי לעולם האשכנזי , יהושע כמו נדחף באופן טבעי לכתיבת סיפורים מופשטים , אליגוריים , אוניברסאליים כביכול , נעדרי סממנים של מקום וזמן . עיצובם של סיפורים אלה הושפע בבירור מיצירתם של קפקא , קאמי ופריש . המרד של יהושע בבית אביו הפך אותו , לפחות בתחילת דרכו , ל"אוניברסאלי" ביותר מבין הסופרים הישראלים בני דורו . יהושע מרמז לתהליך זה בראיון הנזכר עם יצחק בצלאל : "גורמים אישיים ביוגרפיים אף הם השפיעו עלי בכיוון של 'ניתוק / אי הרצון להזדהות , לספר משהו אישי , להסגיר את עצמי על ידי ציון פרטים הקשורים במקום ובזמן . הרצון להישאר אלמוני" . ( 1968 ) בראיונות מאוחרים יותר סיפר יהושע כי במשך שנים הדחיק את המרכיב העדתי של מוצאו , אך הביע תקווה ש"חלק מן החומר שהדחקתי יצוף ביום מן הימים" . 1975 ) וראה גם 1987 ב , . ( 1988 בהתעלמות מן המוצא הספרדי , כתב יהושע , היתה גם "נוחות מסויימת , במיוחד התבדלות מגלי העליות של יהודי ערב שהגיעו בראשית שנות החמישים על כל בעיותיהם" . ( 232 , 1989 ) מי שרצה לראות עצמו במרכז המערכת הספרותית בשנות השישים והשבעים לא יכול היה להטביע על עצמו תו של "מספר . "ספרדי תוצאה מרתקת נוספת של מערכת הניגודים שנשא על גבו יהושע הצעיר היתה יצירת סיטואציה נפשית יצירתית בעלת תחתית כפולה , כניסוחו של יהושע עצמו : "ואף אני , בן היישוב הספרדי הישן בירושלים המתחזה כאשכנזי מובהק לכל דבר . קבוצה זו של מסתירים , של מתחזים במובן מסויים , בעלי תחתית כפולה , הנמצאים סמוך מאוד לחווית הקולקטיב העזה שהולכת ומתמוססת , קשורים אליה ולא קשורים אליה בעת ובעונה אחת , ומבקשים משהו אחר" ;( 128 , 1989 ) "לנו , לבעלי התחתית הכפולה , למתחזים , למדחיקים וכר , היתה כתיבתו של עגנון רבת משמעות" . ( 130 )

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר