וולפגנג אמדיאוס מוצרט Wolfgang Amadeus Mozart

עמוד:13

וולפגנג אמדיאוס מוצרט Wolf gang Amadeus Mozart ( 1791-1756 ) יצירתו של מוצרט בתחום השיר האמנותי משתרעת משנתו השתים עשרה ( ק . ( 52-53 עד שנת חייו האחרונה ( ק . ( 596-598 ומסתכמת בארבעים שירים בקרוב , בהם שירים בצרפתית ובאיטלקית ; רק שבעה מהם ראו אור בימי חייו . מוצרט עצמו לא ייחס לתפוקתו בתחום הזה כל חשיבות , ולא ייחד לה מחשבה או עיון ; הוא לא ראה בשיריו אלא חיבורים לעת מצוא , ואף נאות בלא היסוס להעביר את הבעלות על זה או אחר שבהם לידי ידידו גוטפריד פון ז'אקן . עם זאת מצויות בין השירים האלה פנינים אחדות , שחתימת ידו של מלחינן טבועה בהן בברור : קסם מלודי , שלמות צורנית , עיצוב דרמטי והענות מלאה לתוכנם הרגשי של מלה ופסוק - כל זאת מתוך שמירה מובנת מאליה על "המגע , "הקל התואם את אופיו המיניאטורי של הליד . בניגוד למעורבותו הערה בתמלילי האופרות שלו , נוהג מוצרט שויוךנפש באיכותם של תמלילי שיריו , ורשימת הפייטנים מורכבת רובה ככולה משמות נידחים . את המלים לשירו המהולל '' הסיגלית , '' המוצג לא אחת כ"ליד הראשון בתולדות , "המוסיקה מצא באקראי בקובץ כלשהו , שבו יוחס בטעות לפייטן לודויג גליים : לא שמו של ניתה ( שמכל מקום לא היה מודע למשמעותו , ( כי אם יציר רוחו הוא שהדליק בו את " , "הניצוץ והעניק לנו אחת הדוגמאות הקלאסיות של . "גאון פוגש גאון" חיבור מופת הוא גם השיר "תחושת , "ערב שבו כל אחד מששת הבתים מעוצב כתמונה מוסיקלית זעירה בפני עצמה . שלושת שיריו האחרונים של מוצרט הם שירי ילדים ( אולי למען ילדיו שלוז , ( שאחד מהם , " געגועים , "לאביב זכה למעמד של מעין שיר עם . שירים בעלי רוח עממית מצויים גם בשלוש האופרות הגרמניות של מוצרט : "באסטיין , "ובאסטיינה "החטיפה מן ההרמון" ו"חליל . "הקסם

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר