ד"ר ישראל צבי פיינטוך ז"ל מאת פרופ' אפרים א' אורבך

עמוד:11

ד"ר ישראל צבי פיינטוך ז"ל מאת פרופ' אפרים אי אורבך ד"ר ישראל צבי פיינטוך ז"ל הל ך מאתנו ללא עת אחר התייסרות במחלה ממאירה וממושכת . חכם וחוקר מבטיח זה לא זכה לפרסם אלא ארבעה מאמרים בתחום חקר נוסח המשנה ומאמר אחד בתולדות הספרות הרבנית , אבל כולם מעידים שמשנתו היתה "קב . "ונקי הכרתי את צבי פיינטוך מיום בואו לאוניברסיטה העברית כתלמיד מצוין במידותיו ובהליכותיו , תמיד מוכן ומזומן לשמש את רבותיו ולעזור ולסייע לחבריו מתוך ענווה . דייקן היה בכל דבר והקפיד שכל עבודה היוצאת מתחת ידיו תהא שלמה . לפיכך גם נרתע מלגשת לבחינות ולימודיו נתמשכו תקופה ארוכה מעבר לנדרש . רק לאחר הפצרות מרובות מצד מוריו הסכים להיבחן . הוא חשש שעדיין לא נתמלאה סאתו ולא מילא את כל חובותיו , ולפיכך גם נתעכבה במשך שנים כתיבת עבודת הדוקטור . הגם שהחידושים הכלולים בה כבר היו ערוכים וידועים לו , לא ויתר על בדיקות ועיונים בכתבי יד ובדפוסים ישנים גם בעניינים צדדיים ומשניים . יבוא ויעיד על כך הנספח על הביטוי "אפילו אם" למאמרו 'על המשנה שלפני הירושלמי כתב יד ליידך . כל משפט וכל הערה שבמאמר זה מעידים על דייקנותו , שיטתיותו ושיקול דעתו הזהיר של מחברו . יחד עם זאת , דבריו חדים וברורים גם כשיוצא הוא לחלוק על דעות קודמיו , אבל את זאת עשה רק כשהיו לצדו ראיות והוכחות שאינן ניתנות לסתירה . במאמר זה וכן במאמר 'משהו על כתב יד פארמה ( דה רוססי , ' ( 138 הוכיח פיינטוך בראיות מובהקות שגרסאות שבזכרון הסופרים השפיעו על סטיות מכתבי היד שהיו לפניהם . בכך פתח פתח להבנתן של כפלי גרסאות שבכתבי יד . כלל נקוט בידי פיינטוך ש"עד שלא מפרסמים השערה בתורת ודאי גמור , צריך לעשות בדיקות . "מדוקדקות במאמריו : 'על "דפוס לא נודע" של , 'המשנה ו'הגהות ר' שמואל לירמה , 'למשנה טיפל פיינטוך בדברי קודמיו : רי"ן אפשטיין ואברהם יערי על החיבור הראשון , ורי"ן אפשטיין , סי ששון וש"מ שטרן — בדבר החיבור השני . דחיית השערותיהם של החוקרים הנ"ל והמסקנות שהגיע אליהן פיינטוך לגבי חיבורים אלה מאוששות ומבוססות הן במידה שאין למעלה הימנה . עיסוקו של פיינטוך בכתב יד ליידן הביא אותו לכלל בדיקת דרכו של סופר כתב יד זה , ר' יחיאל בן ר' יקותיאל בן ר' בנימין , בספרו "מעלת המדות" וב"הלכות שחיטה" שלו שבכתב יד ספריית הקתדראלה בטולידו . מכאן הגיע לכלל מציאת פתרון לבעיית החיבור הידוע בשם , "תניא" או "תניא רבתי" במאמרו המצוין , הנושא כותרת זו . אמנם היו חוקרים שייחסו את החיבור לרי

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר