דברי פתיחה

עמוד:יב

באותו הנושא , ובפרט האחרונות שבהן . תשומת לב מיוחדת מוקדשת לחקר המזרח הקדמון ותרבותו . חברי המערכת חילקו ביניהם את עבודת העריכה לפי מדורות ; רשימת המדורות ועור כיהם ניתנה לעיל . הערכים נכתבו בחלקם בידי חברי המערכת ובחלקם בידי מלומדים אחרים מבעלי המקצוע . על כל ערך וערך חתומים ראשי תיבות של שם המחבר . רשימת המחברים וקיצורי שמותיהם תבוא להלן . מספר המחברים שהשתתפו בכרך הראשון הוא . 47 כל אחד מן הערכים נערך תחילה בידי עורך המדור , ואחר כך בידי העורך הראשי . אחר שלב זה של עריבה הועבר לבל אחד מחברי המערכת ולעורר הסגנון לשם עיון והערות , ומהם שב אל העורך הראשי לשם עריכה סופית . סדר הערכים תם ושמותיהם אף על פי שתוכן העניינים הנידונים באנציקלופדיה המוקדשת כולה לספרי המקרא הוא בעיקרו חטיבה אחת , שכל חלקיה קשורים זה בזה קשר פנימי / ראו מייסדי המפעל , שהרצאה ערוכה לפי העניינים לא היתה מתאימה לדרישותיו של הקורא , שדרכו לפנות אל האנציקלופדיה כדי למצוא בקלות תשובה לשאלות מיוחדות בפרטי עניינים . מתוך הכוונה לספק דרישות אלו , ובהתאם לצרכי המחקר האנאליטי , הוכר , שהדרך הנכונה ביותר לסידור החומר המגוון היא חלוקתו ערכים ערכים , מוקדשים כל אחד לעניין מסוים , ומסודרים סדר אלפביתי , שיספיק בידי הקורא למצוא בקלות את העניין המבוקש . ואולם מצד אחר הכירה המערכת' שמן הראוי לתת לפני הקורא גם ערכים כלליים שיעזרו לו לתפוס את הקשרים שבין הפרטים השונים , ולצרף לתמונה כללית את הנתונים האנאליטיים שבערכים המיוחדים . לשם כך הכינה , על יד הערכים המוקדשים לפרטי עניינים , גם ערכים סינתטיים , מעין מונוגרפיות כוללות , הבאות לסכם ולסדר את החומר המפוזר והמפורד במספר רב של ערכים פרטיים . דוגמה לסוג זה של הערכים הכוללים הוא הערך ארץ ישראל , הבא בכרך הראשון' ובייחוד הפרק השמיני שבו , המסכם את תולדות הארץ בזמן המקרא . דוגמאות אחרות הן הערכים אבן יקרה ואלהי נכר , אף הם בכרך הראשון' והערך מיסופוטמיה , שיבוא במקומו ויכלול את כל החומר השייך אל שומר , בבל ואשור . עניינים שבפרטי פרטים' שלא ראינו צורך להקדיש להם ערך מיוחד , נרמזו במקומם לפי סדר האלפבית על ידי מראה מקום המציין את הערך הכללי שבו ידובר עליהם בתוך מסגרת רחבה יותר . וכן השתמשנו במראי מקומות מערך לערך לשם השלמת החומר הניתן במקום אחד על ידי חומר הניתן במקום אחר . במראי המקומות ניתנים שמות הערכים לפי סדר אלפביתי , ונקודה ופסיק משמשים הפסק בין ערך לערך ? לצורך הפסק בין שם הערך הכללי לבין שם הסעיף השתמשנו בפסיק בלבד , וכן נהגנו בשמות ערכים המורכבים מכמה תיבות . ערר מיוחד הוקדש לכל שם משמות בני אדם הבאים במקרא , ומקום ששם אחד משותף לכמה בני אדם , סודרו האישים השונים בתוך הערך לפי סדר כרונולוגי , ועל האישים החשובים ביותר דובר בערך בפני עצמו . לכל שם ושם ניתן פירושו והסבר האטימולוגיה שלו , בשים לב לדעות השונות שנאמרו באותו עניין . וכן הוקדש ערך מיוחד לכל אחד

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר