המסגרת ההיסטורית

עמוד:13

שהלוא הם בתי מדרש לשקרים , להחרים את הספרות הרבנית ולגרש את היהודים שאינם נאותים להמיר את דתם . עוד כיום אפשר לראות ליד הקתדראלה בוויטנברג חזירה של יהודים הפוגעת ביהודים במיוחד , שכן מעליה רשום השם המפורש . היהודים הגיבו על הרדיפות ועל הגירושים הממושכים בהגברת הציפייה למשיח במהרה . בין 1523 ל 1532 יוצגו כיסופים אלה על ידי דוד ראובני ושלמה מולכו . הראשון התחזה כאחיו של מלך עשרת השבטים , שכביכול שוכנים הרחק הרחק במדבר ח'יבר ; השני היה מאנוסי פורטוגל , פקיד ממלכתי ושמו דייגו פינס , אשר מל את עצמו בהשפעת דוד ראובני ואחרי שעיין בכתבים מיסטיים הכריז על עצמו כמשיח . שניהם יחד יצאו ב 1532 ממנטואה ( מנטובה ) אל רגנסבורג , מקום שם ישב קארל V במושב שריו ונכבדיו . ( Reichstag ) הם רצו לדבר על ליבו , שיצאו יחד למלחמה יהודית נוצרית נגד התורכים . במאה הי"ז היה שם משיח השקר שבתי צבי 1626 ) . ( 1677 לא זו בלבד שהוא שבה את ליבם של היהודים המסכנים הנרדפים באוקראינה , פגועי פרעות ת"ח ות"ט מידי חמלניצקי , אלא גם את לב יהודי אמסטרדאם הספרדים העשירים , שגם הם שגו בתקוות משיחיות בהשפעת חופש הדת ששרר בארצות השפלה . כאשר בשנת תכ"ו הכריז על עצמו שבתי צבי בפרהסיה כמשיח ראה אור באמסטרדאם סידור תפילה שבתאי . לפי תורתו של האר"י יתרום כל יהודי את חלקו במשימה המשיחית המכונה ל / יקל ;/ שבתי צבי נראה בעיני חסידיו כשיא ובסיום של תהליך התיקון , הוא תהליך הגאולה . רבים מהם אף לא חזרו בהם כאשר התאסלם שבתי צבי בשנת 1667 כדי להציל את חייו ושינה שמו למחמד אפנדי . הוא נפטר ב 1677 באלבניה , בה בשנה שמת במערב , בהולנד , יהודי אחר : ברוך שפינתה . אפשר לומר ששבתי צבי ושפינוזה הם אישים סימפטומאטיים . הראשון רצה להשיג את גאולת כלל היהודים באמצעותו של מעין חלוץ מיסטי לציונות , האחרון עזב את הרחוב היהודי כיחיד באמצעות הידבקותו להשכלה החילונית בת זמנו , כלומר באמצעותה של התבוללות . קבוצות של שבתאים המשיכו להתקיים , בייחוד במזרח אירופה . מארגנן ואלופן היה יעקב פרנק 1726 ) , ( 1791 שמוצאו מפודוליה אך עשה שנים רבות בממלכה העות'מאנית , ומשם גם השם פרנק , המשמש ציון ליהודים תורכיים ספרדיים . ולא זו בלבד שהתאסלם , אלא בסופו של דבר גם התנצר . הוא דגל במושג אלוהי קבלי טריניטארי , ובכך ציפה לתמיכת הנוצרים , והכריז על עצמו כהתגשמות הסופית והמחייבת האחרונה של נפש המשיח . חייו הסוערים באו לקצם ב 1791 באופנבאך ע"נ מיין , לאחר שהיה עצור מ 1760 עד 1773 במעצר בית במבצר צ'נסטוכוב , מפני שגם לאחר שנטבל

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר