מבוא סוד ייחודה של תקופת התנ"ך

עמוד:11

הנכתבים תחת הכותרת . A History of Israel גם חוקרים שלנו הלכו לא פעם בעקבותיהם בפרסומיהם . מכל אלה זכה בדורות האחרונים לתשומת לב רבה מפעלו המונומנטלי של יחזקאל קויפמן , תולדות האמונה הישראלית , שפורסם באמצע המאה שעברה . אכן ברור שיש הבדל יסודי בין מחקרי בני האומות לעבודותיהם של חוקרים יהודים , בעיקר ב"לאן אתה הולך , " שהוא תנאי לכל מחקר היסטורי ראוי . הבדל זה , שניתן לגלות כמה מסימניו גם לגבי חיבורי חוקרים בעלי שם העוסקים בתולדות עמים אחרים , יהיה ניכר בייחוד לגבי חקר תולדות העם היהודי , עקב המקום הבולט שנושא האמונה הדתית תופס בו . גם מבלי להתעמק ולחדור לכבשונה של ההיסטוריה הישראלית של תקופת המקרא , ברור כי ייחודה הדתי של החברה הישראלית והמאבק לקיומו , מהווים נושא מרכזי בתולדותיה . ואף מי שרואה היום באמונה הדתית תופעה משנית , תוצאה או בת לוויה לגורמים ראשוניים יותר , יסכים כי ימים רבים היתה האמונה הדתית הייחודית של העם הישראלי יהודי סימן ההיכר הבולט ביותר שלו בעיני סביבתו , וכך אולי גם עד עצם היום הזה . יש על כן טעם בדרכם של חוקרי האומות הנוצרים , לראות את ההיסטוריה של עם ישראל כמסתיימת מעיקרה , מבחינתם , עם חיי ישוע הנוצרי . הן גם בימינו מהווה האמונה הנוצרית מעין תשתית כמעט אקסיומטית לכל מי שרואה עצמו כבן התרבות המערבית , שאין אדם צריך לציינה כדי להיות מזוהה עימה . באמונה הנוצרית מקובל היה לראות בהופעת ישוע את סיום שליחותה של האמונה הישראלית יהודית המקורית . לכן גם מי שמודע להמשך קיומו ההיסטורי של העם היהודי , יתקשה לראות בתולדות עם ישראל בתקופת התנ"ך נקודת מוצא אורגנית מחייבת להמשך זה . הודאה מצידם על קשר מתמשך וקיים , היתה מחייבת לבסס את אמונתם הנוצרית אך ורק על פרשת חייו , נפלאותיו וסבלו של ישוע משיחם , וקשה לצפות לכך מבן תקופתנו . אכן רק בסוף המאה שעברה , כשנמצאו תיאולוגים נוצרים שראו בפרשת השואה ובסבל היהודי בגלות מעין מקבילה לסיפור הייסורים של ישוע - הודו גם נוצרים מאמינים כי ההיסטוריה היהודית היא המשך אורגני של תולדות עם ישראל בתקופת התנ"ך . ההבדל במגמת המחקר מתבטא גם בשיטת התיקוף ( פריודיזציה . ( בעיני חוקרים בני הדת הנוצרית , טבעי לראות בהולדת ישוע ובחורבן

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר