מבוא: נושא המחקר ותרומתו

עמוד:10

האסלאם ובהתאם להשקפתו של מוחמר , כפי שהבינוה נאמניו , מוסרי דבריו . לפיכך ההתייחסות בעבודה זו למוחמד היא על פי רוב מטונימית ביסודה , והיא כוללת גם את מוחמד האיש וגם את נאמניו , מסרני הקוראן . אמנם החל מהמאה הי"ט ואילך התייחסו כמה חוקרים לקוראן כאל יצירה נבואית של מוחמד ההיסטורי , אבל הקשר בין הטקסט של הקוראן ובין מוחמד ההיסטורי כמחבר 6 הקוראן אינו ברור . עניינו של חיבור זה הוא מיפוי חומרים סיפוריים , המשותפים למקורות היהודיים הקדומים ולקוראן ובחינת דרכי השימוש של מוחמד ותלמידיו בחומרים סיפוריים השאולים מהיהדות הקדומה : מתי השתמשו מעצבי הקוראן במוטיבים שאולים בשלמותם או כמעט בשלמותם והיכן שינו או הוסיפו או גרעו ממוטיבים אחרים . כמו כן ייבחנו הסיבות וההסברים לשינויים אלה . עיונים אחרים יוקדשו לדמויות ולמוטיבים השאולים במטרה לבדוק כיצד השתלבו אלה במסגרתם הספרותית החדשה בקוראן . לשם כך אסתייע לעתים בתיאוריות של תורת הספרות , שעניינן גלגולם של מוטיבים ודרכי 7 קליטתם במסגרות החדשות . החל מהמאה הי"ט החלו להופיע מחקרים השוואתיים שבחנו את החומרים הספרותיים המשותפים ליהדות הקדומה ולקוראן . ראוי לציין כמה חוקרים חשובים שתרמו לנושא : א' גייגר ;( 1883 ) שפייר ;( H . Speyer 1931 ) טורי ;( C . Torrey 1933 ) א' ;( 1954 ) 8 . 1 ח' שווארצבום ;( 1975 ) חוה לצרוס יפה ;( 2003 , 2000 , 1986 , 1976 ) ר' פיירסטון 2002 , 1990 ) א , 2002 ב , 2002 ג , . ( 2003 המחקרים , שנעשו עד כה , לא הקיפו אלא חלק מהחומר המצוי במקורות היהודיים הקדומים , היינו התרגומים הקדומים , הספרים החיצוניים ואוצרות המדרש והאגדה שקדמו לקוראן . חיבור זה , בשונה מקודמיו , יבחן בהיקף רחב יותר את המקרא , תרגומיו , פרשניו ומדרשיו הקדומים , יצביע על מגוון עשיר במיוחד של חומרים המשותפים למקורות היהודיים הקדומים ולקוראן ויציע עיון אינטרטקסטואלי בחומרים אלו . . 6 רובין , 2003 עמ' . 7 . 457 ראו למשל : ג'ונס , 1979 עמ' 69 ; 73 ג'וסט , 1979 עמ' 175 ; 225 יסיף , 1990 עמ' 103 ; 145 אלשטיין וליפסקר , 1994 עמ' 7 . 14

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר