התהוותו של ספר שופטים

עמוד:12

בסידורם של הסיפורים ( זקוביץ . ( להלן מספר דוגמאות להמחשת עיקרון זה : ו . בסיפורי אהוד ודבורה יש מספר מוטיבים דומים , למשל : הן עגלון מלך מואב והן סיסרא נהרגים בעורמה בנותנם מבטחם באויביהם ; . 2 הן בסיפור דבורה והן בסיפורי גדעון מעודדים את הגיבור הספקן בטרם קם להושיע את ישראל ( דבורה את ברק [ ד , ו-ט ;[ המלאך את גדעון [ ו , יא-כד . 3 ;([ הזיקה בין אבימלך לגדעון ידועה ; . 4 אבימלך ויפתח אינם בני האישה הראשית אלא בני אישה אחרת , ושניהם אוספים סביבם אנשים ריקים ( ט , ד ; יא , ג . 5 ;( מספר מוטיבים משותפים לסיפורי יפתח ושמשון . נסתפק בציון אחד מהם : שמשון ויפתח חורצים את מר גורלם במו פיהם : שמשון מסגיר את סודו לדלילה ( טז , ד-לא , ( ויפתח נודר להקריב את הראשון שייצא מפתח ביתו , וסופו שהוא נאלץ להקריב את בתו היחידה ( יא , ל-לא , לד-מ . 6 ;( הקרבה בין סיפורי שמשון ושמואל גלויה לעין : שניהם נלחמים בפלשתים ; על שניהם נאמר שלא יעלה מורה על ראשם ( יג , ה ; טז , יז ; שמואל א א , יא ;( אמהותיהם היו עקרות ( יג , ב ; שמואל א א , ב , ה . ( בנוסף על כך , גם הפתיחות לשני הסיפורים דומות : "מהי איש אחד מצךעה ממשפחת הדני ושמו מנוח " ... ( יג , ב ;( "וןהי איש אחד מן הךמךנים צופים מהר אפרים ושמו אלקנה " ... ( שמואל א א , א ? . ( רוב סיפורי המושיעים נחתמו כנראה בציון כניעתם של האויבים ( למעט סיפורו של שמשון ) כדלהלן : ו . אהוד : "ותכנע מואב ביום ההוא תחת יד ישךאל" ( ג , ל . 2 ;( דבורה : "ויכנע אלהים ביום ההוא את ןבין מלך כנען לפני בני ישךאל ותלך יד בני ישךאל הלוך וקשה על ןבין " ... ( ד , כג . 3 ;( גדעון : "ויכנע מזץן לפני בני ישראל ןלא ; ספ 7 לשאת את ראשם" ( ח , כח . 4 ;( יפתח : "ויכנעו בני עמון מפני בני ישךאל" ( יא , לג . 5 ;( שמואל : "ויכנעו הפלשתים ולא ןספו עוד לבוא בגבול ישראל ותהי ןד ה ' בפלשתים" ( שמואל א ז , יג . ( מהדורה ב : המהדורה היהודאית של הספר . במהדורה זו נוספו לספר הקטעים האלה : א , א-ב , ה ( הקדמה ;( נוסח קודם משוער של ג , ח-י ( עתניאל ;( ו , ז-י ; ז , כה-לב ; ח , א-כא , כז ,, ( גדעון ;( י , י-טז ; יב , א-ו ( יפתח ;( פרקים יז-כא ( הנספחים , למעט יח , ל -0לא 4 לעומת זאת , הושמטו ממהדורה זו הסיפורים על שמואל ועל המלכת שאול . קטעים אלה הועתקו לספר שמואל שחובר כנראה באותה עת . מהדורה ב של ספר שופטים חוברה כנראה בירושלים בידי סופרים יהודאים , בימי מלכותו של שלמה ( אמצע מאה י' לפה " ס בקירוב . ( במהדורה זו הובא פולמוס קשה נגד שבט בנימין ( סיפור פילגש בגבעה . ( קשה להניח שפולמוס זה חובר לאחר מות שלמה , שכן כידוע , לאחר פילוג הממלכה פרש שבט בנימין משבטי בית יוסף , כרת ברית עם יהודה ונסתפח לממלכת רחבעם בן שלמה . נוסף על כך יש להעיר , שציונה של העיר קרית יערים כשוכנת "ביהודה " ( יח , יב ) מלמד , שכתוב זה לא נתחבר לפני ימי מלכותו של דוד ( עיין "עולם התנ"ך , " דברי הימים א ב , נב - נג ? . ( מחבר מהדורה זו ( להלן : מחבר ב ) שכתב את תולדותיה של "תקופת המושיעים " במגמה להדגיש את חשיבותו של שבט יהודה בתקופה זו . בספר ניכרת הן המתיחות שבין בנימין ליהודה - שריד לימי המאבק הקשה על ירושת שאול בין בית דוד לבין בית שאול - והן היריבות בין שבט אפרים , שהיה כנראה אחד השבטים הדומיננטיים בתקופה הקדם מלוכנית , ובין שבט יהודה , אשר היה כנראה שבט קטן ובעל חשיבות מועטת בתקופה זו , ורק לאחר התמלכותו של דוד היה לשבט החשוב ביותר בישראל , ואף זכה להעדפה ביחס לשבטי ישראל האחרים . סיפור פילגש בגבעה שובץ במהדורה זו במקום שבו הובא במהדורה א סיפור המלכת שאול ( בסוף המהדורה . ( אנשי גבעה , עירו של שאול , מוצגים כאנשי חמס , תוך שימוש בדימויים המשמשים בתיאור רשעתם של אנשי סדום בספר בראשית . להידוק הקשר בין סיפור פילגש בגבעה לסיפורי שאול , מתוארת אזעקת העם בסיפור פילגש בגבעה בדרך דומה לאופן אזעקתו בידי שאול ( באמצעות ניתוח הנערה או הבקר לשנים עשר נתחים ושיגורם לשבטי ישראל - ראה שמואל א יא , ז . ( כמו כן , בסיפור פילגש בגבעה מחרימים את יבש גלעד - העיר ששאול הציל מיד עמון , ואנשיה גמלו לו בהסרת גווייתו מחומת בית שאן ובקבורתה בעירם ( שמואל א לא , יא-יב ? . ( הפולמוס נגד בני אפרים מתבטא בשלושה קטעים עיקריים : ח , א-ג ; יב , א-ו ; ובפרק יז . בשני הקטעים הראשונים מוצגים בני אפרים כחבורת שתלטנים המנסה לכפות את מנהיגותה על שבטי ישראל בלא הצלחה . בסיפור הראשון מתפשר עמם גדעון ומפייסם , אולם בסיפור השני מביאה שתלטנותם למלחמת אחים קשה , ואלפי ישראלים נהרגים במלחמת סרק . כנגד שני אירועים אלה , שבהם נדחק אפרים לעמוד בראש , נמסר במהדורה זו פעמיים ( א , א-ב ; כ , יח ) שיהודה נועד לעמוד בראש השבטים בדבר ה . ' זאת ועוד , בחירת האל ביהודה עולה יפה , ובהנהגתו זוכים בני ישראל להישגים חשובים ; ואילו קפיצתו של אפרים בראש אינה מביאה אלא לאסונות כבדים . ? בסיפור מיכה מצטיירים בני אפרים ברמאים ובחטאים . מיכה היושב בהר אפרים גונב מאמו סכום עתק : אלף ומאה שקל כסף ( כסכום אותו מבטיחים סרני פלשתים לדלילה תמורת הסגרתו של שמשון-טז , ה . ( לאחר שמיכה מתוודה בפני אמו על הגניבה , מבטיחה האם להקדיש את הכסף הגנוב לה . ' אך רק מקצתו של הסכום מוקדש לה , ' וגורר עמו חטא נוסף : הוא משמש את האפריימים להכנת פסל ולהצבתו בעירם ( השווה שמות כ , ג ; דברים ה , ח ? . ( מחבר מהדורה זו מדגיש את הדומיננטיות של יהודה בפרק א ( כאמור לעיל , ( וככל הנראה מעמיד בראש השופטים את עתניאל , המייצג את יהודה . הוא מדגיש בחיבורו שאין כל סתירה בין מלכות שמיים למלכות בשר ודם , ומנסה להראות שמשטר המושיעים אינו יעיל , ואיננו מוביל אלא לאנארכיה . מחבר ב מציג את הצלחותיהם של המושיעים כזמניות , וטוען שרק מלך יוכל לשים קץ לעוולות החברתיות ולמלחמות האחים שפרצו בתקופת האנארכיה . ? יש להניח , שמחבר ב הוסיף לספר גם את תיאור מלחמתו של גדעון באנשי סוכות ופנואל , שנסתיים בהשמדתם של בני פנואל בידי גדעון , סיפור שהוצג בהקבלה לתיאור השמדתם של אנשי שכם ומגדל שכם בימי אבימלך בנו . ללמדך , שלא רק מלך ( אבימלך ) עלול לפגוע בנתיניו , אלא גם "מושיע . " כמו כן תואר גדעון במהדורה ב

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר