מבוא לספר שופטים

עמוד:8

התהוותו של ספר שופטים ספר שופטים נחלק לארבעה חלקים עיקריים : ו . הקדמה ( א , א-ב , ה . 2 ;( מבוא ( ב , ו - ג , ו . 3 ;( גוף הספר ( ג , ז - טז , לא . 4 ;( נספחים ( פרקים יז-כא . ( הספר איננו אחדותי . מובעות בו השקפות היסטוריוגראפיות ותיאולוגיות סותרות שלא ניתן ליישבן , ויש להניח שהן מבטאות גישות שונות ומנוגדות של מחברים שונים , ומלמדות על תהליך התהוות ממושך ומורכב . נעמוד בראשונה על התפיסות השונות הבאות בספר בסוגיות המרכזיות הנידונות בו , ובהמשך נשחזר את תהליך התהוותו של הספר . . 1 ? היחס למוסד המלוכה בספר שופטים איננו אחיד . במקצת פרקי הספר ניכר יחס שלילי למוסד המלוכה . הביטוי החריף ביותר לגישה זו בא במחזור סיפורי גדעון , ובנספחו - פרשת אבימלך . בפרקים אלה מוצגת מעשה העריכה וזמן חיבור הספר בראי המחקר הביקורתי חז " ל סברו ששמואל הנביא "כתב ספרו ושופטים ורות " ... ( בבא בתרא י '' ד , ע " ב . ( לעומת זאת מעלה המחקר הביקורתי שלושה כיווני פתרון שונים . יש סוברים כי ספר שופטים נכתב בימי דוד או שלמה , בראשית תקופת התהוותם של מוסדות המלוכה - שכן אז ביקשו לכנס את המסורות השבטיות ולגבשן כדי תיאור כולל של התקופה שקדמה למלוכה . תהליך זה של כינוס ושימור הוא ראשית הכתיבה ההיסטוריוגראפית בישראל . לדעת בעלי גישה זו התעורר הצורך בכתיבה היסטורית בשלב המעבר מחברה שבטית למלוכה ממוסדת כדי להצדיק את עצם ייסוד המלוכה . ? דעה אחרת מבחינה בספר שני שלבי חיבור ברורים : ו . כתיבת "ספר המושיעים" ( ב , יא-טו , כ , או עד טז , לא , למעט י , א-ה ; יב , ח-ט . יש מיעוט שסובר , כי סיפור שמשון שייך לשלב השני - כך ש " ספר המושיעים " כלל את שופטים ב , יא - יב , טו בלבד . ( ספר זה נכתב בידי סופר בעל השקפה דויטרונומיסטית ( משנה תורתית , ( שהושפע מעולם הרעיונות של בעל ספר דברים וערך את סיפורי המושיעים בשיטה מחזורית . כסופרי האסכולה הדויטרונומיס טית - שמייחסים להם עריכת חלקים ניכרים מספרי נביאים רא שונים , ובראשם ספר מלכים - קשר גם הוא את גורלו המדיני של עם ישראל בהתנהגותו הדתית . הגורם המכריע בתולדות ישראל כעם הוא נאמנותו לה ' ולמצוותיו ; כל סטייה מעקרון הנאמנות גוררת עונש , הפוגע בעם כולו . ואמנם , תפיסה זו מאפיינת את המסגרות המעצבות ב " ספר המושיעים " ( ב , יא -טז , לא . ( הואיל ומוסכם במחקר , שהאסכולה הדויטרונומיסטית פעלה במשך כ 50 ו שנה - מאמצע מאה ז ' ועד סוף מאה ו ' לפה " ס - הרי שלא הושלם השלב הראשון בחיבור ספר שופטים לפני אמצע מאה ז . 2 ? . ' את השלב השני והממושך יותר-שפעלו בו עורכים ומעבדים , שהוסיפו לספר את פרשת ההורשה ואי ההורשה ( פרק א , ( את פרקי הסיום ( פרקים יז-כא ) ואת הרשימות המקובצות של השופטים ( י , א-ה ; יב , ח-טו - ( קובעים לתקופה מאוחרת יותר , שבה ביקשו לשלב את ספר שופטים במסגרת הרחבה של ההיסטוריוגראפיה המקראית . הם שיערו כי בשלב זה העמידו בראשו את הכותרת "וןהי אחרי מות ןהושע" ( א , א , ( הנמשכת אחרי כותרתו של ספר יהושע : "וןהי אחלי מות משה " ( יהושע א , א ? . ( בעלי דעה שלישית סוברים , כי אין למצוא בספר שופטים עקבות מובהקים של עיבוד דויטרונומיסטי , וכי רעיונות מרכזיים של הספרות המשנה תורתית כלל אינם באים בו לידי ביטוי . כך , למשל , אין בו רמז לריכוז הפולחן או לעיצוב המופשט של הרעיון המונותאיסטי , ואף לא למעמד הבולט של נביאי ה , ' המודיעים מראש על מהלך ההיסטוריה . לשיטתם , ספר שופטים הוא קדם דויטרונומיסטי , ועיקר גיבושו ועיצובו קדמו למחצית השנייה של מאה ז' לפה " ס . נשמעים ממנו הדי הזעזוע שפקד את יהודה לאחר נפילתה של ישראל בשנת 720 לפה " ס . אסון זה חייב את מנהיגיו הרוחניים של העם לחפש נימוק למציאות ההיסטורית שנוצרה , והוא נמצא להם בשלילה שבעצם קיומה של ממלכת ישראל למן ימי השופטים . לשון אחר ; עוד בהיות שבטי הצפון איגוד שבטים בעל קשרים רופפים חטאו בעשייה חוזרת של הרע בעיני ה ' - בניגוד לשבט יהודה כפי שתואר בפתיחת הספר ( א , ב-כ . ( ספר שופטים הוא אפוא מעין תשובה של החברה היהודאית לחורבן ממלכת ישראל והגליית אוכלוסיה . ביהודה הגיבו על אסון זה בהתבוננות מעמיקה במהלך תולדות ישראל- כדי לתהות על הדרך שיבורו להם על פי רצון האל . בהתבוננות זו ביקשו להפיק לקח מגורלה המר של ממלכת ישראל , ואת שורשי סיבותיו מצאו בתקופת השופטים , שכבר בה הרבו שבטי הצפון לחטוא ( השווה תהלים עח , ט ואילך . ( הלקח שנלמד הוליד את התיקונים שהנהיג חזקיהו מלך יהודה בבית המקדש בירושלים ( מלכים ב יח , א-ד . ( לפי זה ספר שופטים הוא מכלול של חומרים , שעובדו יחדיו כדי לשכנע את הקורא , כי שבטי הצפון הם האחראים לחטאי אי ההורשה ; הם היו הראשונים שהפרו את הברית , ובאשמתם נותרו בכנען מתושבי הארץ ( א , א-ב , ה ? . ( המשותף לגישות השונות הוא הרצון לקשור את חיבור הספר עם מסיבות של מציאות היסטורית כלשהי . מפרידה ביניהן מידת ההרחקה של זמן חיבור הספר מן הזמנים שאירעו בהם המאורעות שבחר לתאר . החוקרים הטוענים כי ספר שופטים נכתב בראשית תקופת המלוכה נוטים להצמיד את זמן החיבור לזמן ההתרחשות ; ואילו לפי הגישות האחרות חלפו מאות שנים למן ימי השופטים ועד כתיבת הספר . ? דיון מפורט בתהליך התהוותו של הספר לפי השיטה הנהוגה בסדרת "עולם התנ " ך , " יובא להלן . [ א " י ] מבוא לספר שופטים ספר שופטים הוא השני בספרי נביאים ראשונים , ומקומו נקבע על פי סדר האירועים המתוארים בספרים אלה ( השווה בבא בתרא יד , עב . ( שם הספר ניתן לו בשל הדמויות המרכזיות הפועלות בו - השופטים . הכינוי "שופטים " כשם למנהיגי התקופה נזכר בספר שופטים ( ב , טז-יט , ( והוא חוזר ומשמש בשמואל ב ז , יא ; במלכים ב כג , כב ; במגילת רות א , א ובספר דברי הימים א יז , ו , י .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר