ב. התהוותו של ספר יהושע

עמוד:12

תפיסה שונה : הלויים והכוהנים מקבלים ארבעים ושמונה ערים הנגרעות מנחלות השבטים ( ניסיון ליישב את הסתירה בין שתי התפיסות בא בפרק יד , פסוק ד ; והשווה גם כא , יא-יב , שם יש ניסיון להרמוניזציה בין העדות בפרקים יד-טו בדבר מתן חברון לבני כלב , לבין הטענה בדבר הנחלת העיר לבני אהרן ? . ( חוסר אחדותו של ספר יהושע ניכר גם בסגנונו ובכפילויות שבו . יש בספר חטיבות , שסגנונן דברימי , ואילו חטיבות אחרות נכתבו בסגנון " כוהני" ( ראה להלן . ( בנוסף לכפילויות שנמנו לעיל , יש לציין גם את הכפילות בין שני הפרקים האחרונים בספר : בשניהם מתוארת אספת עם , שכינס יהושע ; בשניהם נאספים כל בני ישראל , ויהושע סוקר בפניהם את תולדות ישראל , ובשניהם מטיל יהושע חובות על העם ומזהיר אותם מפני עבודה לאלוהים אחרים . ? לנוכח התפיסות השונות בסוגיות המרכזיות הנידונות בספר יהושע , יש להניח , שהספר ראה אור במספר מהדורות ; ושכל מהדורה היתה עדכון ( ולא מקבילה ) של קודמתה . בדרך כלל לא שינו המחברים את השקפות היסוד של קודמיהם , ויעידו הסתירות . יחד עם זאת יש לעתים ניסיונות להרמוניזציה . נסקור להלן את היקפן ואת אופיין של המהדורות . . 1 מהדורה אי : ספר הכיבוש . מהדורה זו הקיפה כנראה את הרובד העיקרי של פרקים ג-ח ; י-יב , וכן את גרעינם של פרקים א ו כד . חיבור זה דן בכיבוש אר 7 ישראל המערבית , והוא נתחבר כנראה בממלכת הצפון . בראש שבטי ישראל עומד יהושע האפוץמי , ומרכזיהם הפולחניים של שבטי ישראל , לפי המסופר במהדורה זו , שוכנים ברחבי נחלתו היעודה של בית יוסף . מחבר מהדורה זו ( להלן : מחבר א (' הדגיש במיוחד את חשיבותו ואת מעמדו הדומינאנטי של מקדש שכם , שם נכרתה , לפי עדותו , ברית בין ישראל לבין ה , ' ושם ( ולא בסיני ) ניתן לישראל "חק ומשפט . " הציונים הגיאוגראפיים "הר יעי י ךאל ושפלתה " ( יא , טז , ( וכן "הר ישראל" בהנגדה ל"הר ןהיךה " ( יא , כא , ( אינם קודמים כנראה לימי הממלכה המאוחדת , ואפשר שיש לקבוע את זמנם לתקופה שלאחר פילוג הממלכה . מחבר א' התבסס כנראה הן על מסורות שבעל פה , שהוא העלה אותן לראשונה על הכתב , והן על מקורות בכתב , ובהם '' ספר הישר" ( י , יב-יג ; השווה שמואל ב א , יח . ( אפשר שמקצת המסורות ששוקעו במהדורה זו חוברו בראשית תקופת המלוכה , וזו אולי הסיבה להדגשת חשיבותה של גלגל ולריבוי המסורות הדנות בכיבושה של נחלת בנימין . ? מחבר א' תיאר את כיבוש הארץ כשרשרת של נסים , שעשה ה' לעמו . עיקר תכליתו של התיאור להאדיר את ה' אלוהי ישראל ואת מעשיו . יחד עם זאת ניכר במהדורה זו עקרון הסיבתיות הכפולה : מעשי הישועה מיוחסים הן לה ' אלוהי ישראל , הגיבור הראשי של הסיפור , והן ליהושע , הגיבור האנושי של פרשת הכיבוש . לפי השקפתו של מחבר א , ' נתן ה ' בידי יהושע וכל ישראל את כל הארץ , והם כבשוה עד עזה ועד לחרמון ( זהו בקירוב היקפה המךבי של ההתנחלות הישראלית בימי דוד ושלמה . ( כל הערים נכבשו , וכל יושבי הארץ הושמדו . לא היתה עיר אשר לא נכבשה , ומן האוכלוסייה הקדומה לא נותרה בארץ נפש חיה . מחבר א ' עיצב את נס כיבוש הארץ בדפוסו של נס יציאת מצרים , ואת דמותו של יהושע ק \ רטט על פי קווי דמותו של משה . היחסים בין ישראל לאלוהיו מוצגים כאידיאליים : ה ' היה עם בני ישראל , והם עבדוהו בנאמנות ולא חטאו לו ( למעט עכן היהודאי , שמעל בחרם ונענש בחומרה . ( ה ' ביקע בפני ישראל עמו את הירדן ; הוא מוטט בפניהם את חומות יריחו , ועצר למענם את מהלכה של השמש . זאת ועוד , ה ' נלחם לישראל . הוא חיזק את ישראל כנגד אויביהם , חיזק את לב האויבים למען השמידם , ואף לחם בכבודו ובעצמו בשדה הקרב בהשליכו על האויב אבנים גדולות . מעורבותו האישית של האל במלחמה לא יכלה להניב אלא ניצחון מלא ושלם , שאין בו מתום : כיבוש כל הארץ בלא יוצא מן הכלל והשמדה מוחלטת של כל הכנענים על פי תוכנית שהותוותה מראש בידי אלוהי ישראל . . 2 מהדורה ב : ' ספר הכיבוש וההתנחלות . מהדורה זו כללה כנראה הן את מהדורה א' והן את הרובד העיקרי של פרקים ב ; ט ; יג-יט . מהדורה ב' דנה בסוגיית כיבוש ארץ ישראל המערבית ובהנחלת הארץ משני עברי הירדן לשבטי ישראל . בית היוצר של מהדורה זו הוא כנראה ממלכת יהודה , וזמנה המשוער - ימי מלכותו של חזקיהו ( אחרי נפילת שומרון בשנת 720 לפה '' ס ? . ( בידי מחבר מהדורה ב ' של ספר יהושע ( להלן : מחבר ב ( ' היו , ככל הנראה , מספר מקורות , ובהם : . 1 מהדורה א' של ספר יהושע ; . 2 רשימות גיאוגראפיות , המשקפות כנראה חלוקה מנהלית , מימי הממלכה המאוחדת ( מערכת גבולות השבטים ; רשימות הערים של שבטי הגליל ושבטי שמעון ודן ;( מימי אבים ( רשימת ערי בנימין ) ומימי חזקיהו ( רשימת ערי יהודה . 3 . ( מסורות התנחלות ( בכתב או בעל פה , כגון המסורות על כיבושי כלב ועתניאל ? . ( מחבר ב' ביקש לתקן את התמונה ההיסטורית העולה ממהדורה א . ' מסיבות שיפורטו להלן , ביקש מחבר ב' שלא להתעלם ממהדורה א , ' והעדיף להביאה בחיבורו ולהתפלמס עמה . מחבר ב ' איננו מכחיש את חלקו של יהושע האפוץמי בכיבושה של הארץ , אולם הוא מצמצם במידה ניכרת את היקף הישגיו כדלהלן : . 1 יהושע לא כבש את הארץ מן החרמון עד לבוא חמת ( יג , א . 2 . ( מקצת ערי הארץ , כגון דביר , דן ואזור חברון , נכבשו לא בידי יהושע , אלא בידי המשפחות , שהתנחלו בהן לאחר הכיבוש . 3 ; בתחום הארץ שכבש יהושע היו חבלים נרחבים שלא נכבשו , ובהם פלשת , עמקי בית שאן ויזרעאל . 4 ; מקצת ערי הארץ כלל לא נכבשו , ובהם ירושלים , גזר , מגדו , תענך , יבלעם דאר ובית שאן . 5 . כנענים אמנם הושמדו , אולם אחרים שרדו , וגם כשחזק ישראל , הם היו למס - אך לא הוצאו להורג , ורכושם לא נלקח מהם ; . 6 ליהושע היה אמנם תפקיד חשוב בתהליך הכיבוש , אבל היו גם מנהיגים נוספים שהשתתפו בכיבוש הארץ , ובראשם כלב ועתניאל "היהודאים . " ? מחבר ב ' שיבץ בספר סיפורים המבקרים במישרין או בעקיפין את יהושע ואת בני אפרים : ו . סיפור רחב והמרגלים ( פרק ב , ( הקוטע את הרצף בין גרעינו של פרק א לבין פרקים ג-ו , מציג את יהושע כקטן אמונה , ואת מרגליו כחלמאים , הנכשלים במשימתם

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר