פתח דבר מאת סוניה וינר

עמוד:11

שמקורו בידע . כמו כן , דו בויז שואב השראה מהפולקלור השחור המתייחס לאדם שנולד עם מסך — הכוונה לאותו קרום דקיק העוטף את הראש בעת הלידה — כאדם הניחן בחוש מיוחד ונבואי . אם כך , דו בויז מאפשר לשחורים בפעם הראשונה להבין את מקור רגשי הנחיתות שלהם ובד בבד נותן להם את המפתח לפתרונו . השחורים אמנם מנודים לעברו האחר של המסך , אינם נראים על ידי הלבנים ואפילו סובלים מחוסר יכולת לראות את עצמם אלא דרך עיני הלבנים , אך עם זאת , יש להם יתרון בולט , כי הם , ורק הם , מכירים את שני צדי המסך ויש ביכולתם להפוך את הידע הזה ליתרון . על כן , דו בויז פועל בעת ובעונה אחת בשלושה מישורים : הוא שואף ( א ) לפרק את ה"מסך" המסתיר את השחור מעיני עצמו , ( ב ) לתת מובן חיובי וחתרני למונח " מסך , " ( ג ) לאפשר ללבנים הצצה מעבר ל"מסך , " שם אולי יגלו אדם שחור חדש . מובן ששלושת המישורים כרוכים זה בזה . הקיום וההימצאות משני עבריו של ה"מסך" כבר טומן בחובו את המונח " תודעה כפולה , " סוג של דואליות או פיצול אינהרנטי של פרדוקס קיומי , שדו בויז מגדיר אותו כראיית עצמך דרך עיני האחר , וראייה שלך את עצמך , כאדם שחור . דו בויז , בשונה מהוגי דעות אחרים , לא הציע להתגבר על הדואליות , לקדם את רעיון ההתבוללות או לחלופין את רעיון ההיפרדות . הוא האמין שהמתח הקיים בתודעה הכפולה הוא מתח פורה , ושיש ללמוד לחיות עם המצב המיוחד הזה ולהפוך אותו ליתרון . חשוב לציין שבהתבססו על עקרון הדואליות , דו בויז שואב מונחים מהמסורת האמריקנית הטרנסצנדנטלית , הנשענת על רומנטיציזם ואידאליזם אירופי , המכיר בדואליות של הפיזי והרוחני בקיום האנושי ושואף לגשר ביניהם . מהלך זה מעיד על האמריקניות של דו בויז ושל מפעלו , ונוטע אותו עמוק במסורת האמריקנית .

נהר ספרים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר