ליצור יש מאין

עמוד:43

ב . התגנבות אישית בהסתר לקרבת הכפרים הערביים שבמרחב ולשטח ביניהם , במגמה ללמוד את הזירה ואת תכונותיה , לשרטט ולצלם עצמים ותוואים בעלי עניין . ג . הצטרפות לסיורי כוחות ההגנה שפעלו במרחב , ואחרי כן לכל המבצעים שהתנהלו בו - כדי ללמוד את האויב מקרוב . ד . ריכוז חומר כתוב , כולל איורים ומפות על הסביבה , שנמצא הן בבתי התושבים והן בספרייה הלאומית ובספריות של מוסדות מחקר אחרים . ה . ארגון המידע שנאסף בכרטסות ובתיקים . פריסת התצפיות ואיושן במשך כל היממה נועדו גם לשמש להתרעה על התגלות תנועות מאיימות בכוח ובפועל . כל זה התאפשר הודות לכך שמפקדת החבל נענתה לדרישתי לגייס מתנדבים לאיוש התצפיות ולתפעולן , ליצירת מערך רצים מקשרים ולגיוס עוזר ואחר כך שני עוזרי קמרד . עורך הדין ש י בועזסון העמיד לרשותנו את לשכתו בביתו הפרטי בבית הכרם ואת הטלפון שבה . עד היום איני יודע אם כל המתנדבים היו חברי "הגנה " רשומים . עד מהרה התקבצו כ 70 נשים וגברים ( האחרונים בני נוער או בגילים גבוהים יותר ) במטרה לאייש את עשר תצפיות הקבע היומיות וחמש הליליות . עם הגיוס החלקי של יחידות החי"מ , במרס 1948 זכינו בכוח אדם מגויס אשר השלים את איוש התצפיות . עד אז היו לי שני עוזרים בלבד : סטודנטית אחת ותלמיד מ"בית הספר לדיפלומטים של הסוכנות , שהתקיים בסמינר למורים בבית הכרם . רמתם הכללית אפשרה להטיל עליהם את עיקר העבודה המשרדית ואת גיוסו של חלק מן החומר הכתוב והמצויר . הסטודנטית , שולמית גולדשמיט ( בת אחד

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר