פרק 5: מערכת החינוך ומשפחות לילדים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים: בדיקת מצב והצעות לשינוי

עמוד:119

הטבלה מציגה את מסגרות החינוך שאליהן מופנים תלמידים המוגדרים בעלי צרכים מיוחדים . 59 , 972 התלמידים שלומדים במסגרות נפרדות של החינוך המיוחד נחלקים לשתי קבוצות : אלה שלומדים בבתי ספר נפרדים ואלה שלומדים בכיתות נפרדות של חינוך מיוחד , בבתי ספר רגילים . לקבוצה האחרונה נתייחס כאן במונח " שילוב חלקי . " " שילוב מלא" ישמש אותנו כדי להתייחס ל 70 , 507– התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים הלומדים במסגרות החינוך הרגילות . תלמידים אלו מקבלים תכנית שילוב ( תכנית חינוכית יחידנית , ( שמטרתה לתמוך ביכולתם להשתלב בלמידה ובחברה של המסגרות הרגילות . מן הטבלה אנו למדים שקרוב ל 7 % – מכלל התלמידים בישראל מוגדרים בעלי צרכים מיוחדים , ולמעלה ממחציתם נמצאים במסגרות של שילוב מלא . נתון בולט לעין בטבלה הוא מספרם הזעום של תלמידי הגן בעלי צרכים מיוחדים שלומדים במסגרת חינוך רגיל ומקבלים שירותי שילוב . אף על פי שנתוני השילוב בגני הילדים חסרים ( כפי שמוסבר בהערה מס' , ( 86 ההערכה המקובלת בקרב עובדי השטח ואנשי האקדמיה העוסקים בחינוך המיוחד בגיל הרך היא שלעומת הצרכים הידועים לנו מתוך המחקר הרב בנושא , ההשקעה של משרד החינוך בכל הקשור לתכניות של איתור והתערבות מוקדמת בקרב אוכלוסייה זו אינה מספקת . בעשור האחרון הייתה עלייה של כ 50 % – במספר התלמידים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד . הגידול משתקף גם בנתונים המעידים על עלייה של כ 50 % – במספר הכיתות ובתי הספר לחינוך מיוחד שבהם לומדים תלמידים לקויי למידה . נתונים אלו משקפים לא רק את הגידול באוכלוסייה אלא גם את העלייה באיתור הילדים הנזקקים ובאבחונם , עלייה הנובעת , ככל הנראה , ממודעות גוברת לנושא זה בקרב האוכלוסייה הישראלית ואנשי המקצוע . גם להתקדמות הרפואה ושירותי הבריאות יש חלק בעלייה זו : ככל ששירותי הבריאות מתקדמים , כן עולה מספר התינוקות שנולדו בלידה מוקדמת ושורדים . ואולם בהשוואה לתינוקות שנולדו 87 דוח שנתי 52 ב לשנת : 2001 בשנת 2001 למדו 32 , 400 תלמידים בבתי ספר במסגרות הח"מ לעומת 49 , 176 בשנת . 2010 הדוח מראה גם על עלייה חדה במספר התלמידים בעלי צרכים מיוחדים הלומדים בח"ר . 88 רות פן , מנהלת האגף לחינוך מיוחד , תקשורת אישית , 17 פברואר , : 2010 בשנת הלימודים תשנ"ו היו 1 , 463 כיתות לקויי למידה ו21– בתי ספר לח"מ ללקויי למידה , ואילו בשנת הלימודים תש"ע היו 2 , 186 כיתות לקויי למידה ו40– בתי ספר לח"מ ללקויי למידה . טבלה : 1 סך הילדים הלומדים בגני ילדים ובתי ספר — תש"ע ( ינואר ( 2010 ומתוכם — הילדים הלומדים במסגרות השונות של החינוך המיוחד

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר