פרק 4: הכשרה של עובדי מערכת החינוך לקשר ושותפות עם הורים ולהתערבויות פסיכו-חינוכיות: סקירת תוכני קורסים קיימים, המלצות והצעות

עמוד:115

. 3 פיתוח רגישות רב–תרבותית , מודעות להטיות אישיות תרבותיות וערכיות , ויכולת לעבוד עם משפחות מתרבויות שונות , להבין אותן ולכבדן . . 4 ייזום , ארגון ופיתוח של עבודה שיתופית מערכתית רב–מקצועית ורב–משאבית כתמיכה למערכת החינוכית והמשפחתית . דגשים מרכזיים נוספים בהכשרת אנשי מקצוע לפי קבוצות מחנכים ( לבית הספר וגני הילדים : ( . 1 כישורי ניהול של מפגשים קבוצתיים עם הורים . . 2 ניהול מפגשים אישיים עם הורים להידברות על התקדמות הילד והסתגלותו . . 3 אמצעים לשמירת קשר ותקשורת שוטפת בין הורים למחנכים . . 4 הידברות עם הורים סביב איתור קשיים בשלבים ראשוניים ( ולעתים לראשונה ) אצל הילד . . 5 שיתוף פעולה והיעזרות במשאבים לפתרון בעיות חברתיות , רגשיות ולימודיות שזוהו בבית הספר או בבית . . 6 תמיכה במשפחות במצבי משבר וחולשה , ואיתור משאבים לתמיכה נוספת בילד . . 7 יזמה של פעילויות חווייתיות חברתיות לקידום הגיבוש והקשר בין ילדים ובין משפחות . . 8 יזמה של פעילויות המקרבות את ההורים לפעילויות החינוכיות של הגן והכיתה . . 9 ארגון פעילויות המסייעות במעברים בין מערכות חינוך ( גן-בי"ס ; בי"ס יסודי-חט"ב . ( . 10 הכנה משותפת של תל"א ( תכנית לימודים אישית ) ושיתוף פעולה סביב יישומה . . 11 כישורי תמיכה , עידוד והעצמה להורים לילדים מיוחדים . . 12 ייעוץ להורים ובניית תכניות לעיצוב התנהגות , המשותפות לבית ולכיתה . סעיפים 12-10 זקוקים להרחבה מיוחדת כשמדובר במחנכים בחינוך המיוחד . מנהלי בתי ספר : . 1 יכולת לנהל באופן יצירתי , מושכל וגמיש מצבי משבר וקונפליקט בין הורים למחנכים . . 2 יכולת לזהות נקודות תורפה בקשרי המוסד החינוכי עם ההורים ולנקוט פעולות מוקדמות של מניעה והתערבות . . 3 הובלה ובנייה של מערכת ערכים , רעיונות , מסגרות ופעולות לקידום שותפות בונה עם ההורים ועם הקהילה ( בשיתוף עם צוות המורים . ( . 4 הערכות מוקדמת למצבי משבר וחירום בעבודה משותפת עם משפחות והורים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר