פרק 3: ההסדרה המשפטית של קשרי הוריםמסגרות חינוך בגיל הרך

עמוד:80

ובכלל זה בדברי הפרשנות של ועדת האו"ם בדבר זכויות הילד . האמנה היא אחד העוגנים המרכזיים לבחינת עקרונות היסוד בתחומים הנוגעים לילדים במדינות החתומות על האמנה , בכלל זה במשפט הישראלי . כפי שיפורט בהמשך מסמך זה , קידום שיתופם של הורים ומשפחות הוכר בוועדת האו"ם בדבר זכויות הילד כיעד חינוכי מרכזי המעוגן בהכרה בזכויות הילד בכלל ובזכויותיו להתפתחות ולחינוך בפרט . נקודת המוצא להכרה בחובות המדינה לפעול למעורבות ושיתוף של הורים ומשפחות היא ההכרה בזכויות הילד . לפיכך יש לראות בעקרונות האמנה הבינלאומית בדבר זכויות הילד את אחד הבסיסים הרעיוניים החשובים ביותר להסדרת מערכת היחסים שבין הורים ומשפחה למערכת החינוך . . 2 עקרונות האמנה והשלכותיהם על עיצוב המדיניות הראויה בכל הנוגע ליחסי משפחה-מערכת החינוך בגיל הרך בבסיס התהליך של פירוש האמנה עומדים ארבעת העקרונות המנחים שוועדת האו"ם לזכויות הילד הגדירה ככאלה כבר בישיבתה הראשונה . הוועדה קבעה אז כי ארבעת העקרונות — עקרון השוויון , עקרון טובת הילד , עקרון החיים , ההישרדות וההתפתחות ועקרון ההשתתפות — יהיו הבסיס לפירוש מכלול הוראותיה . על אלה נוסף עיקרון הנוגע לדרכי המימוש של הזכויות המנויות באמנה — עקרון הכשרים המתפתחים . העמדת עקרונות אלו כעקרונות–על אינה עולה באופן ברור מקריאת לשון האמנה , והיא עצמה מהווה תהליך פרשני רב חשיבות . ועדת האו"ם בדבר זכויות הילד פירשה עקרונות אלו כחלים הן על הילד כפרט והן על ילדים ככלל . לפיכך יש להחיל עקרונות אלו גם על שיתוף הורים כפרטים וגם על שיתוף נציגויות הורים . . 3 עקרון טובת הילד עקרון טובת הילד , שעוגן בסעיף 3 לאמנה , קובע : . 1 בכל הפעולות הנוגעות לילדים , בין שהן ננקטות בידי מוסדות רווחה סוציאלית ציבוריים או פרטיים ובין שהן ננקטות בידי בתי משפט , רשויות מינהל או גופים תחיקתיים , תהא טובת הילד שיקול ראשון במעלה . . 2 המדינות החברות מקבלות על עצמן להבטיח לילד הגנה וטיפול ככל שיידרש לטובתו , תוך התייחסות לזכויות ולחובות של הוריו , אפוטרופוסים חוקיים או אישים אחרים האחראים משפטית לו או לה , ולשם כך הן תנקוטנה צעדים מתאימים , תחיקתיים או מינהליים . . 3 המדינות החברות יבטיחו כי מוסדות ושירותים האחראים לטיפול או הגנה על ילדים , וכיוצא באלה מתקנים , ( facilities ) יעמדו בתקנים הנקבעים בידי הרשויות המוסמכות , בפרט בתחום הבטיחות , הבריאות , מספר עובדיהם וכשירותם , והפיקוח הנאות עליהם . 16 . 13 ( 24 . 10 . 1994 ) Committee on the Rights of the Child , Overview of the reporting procedures , U . N . Doc . CRC / C / 5 para . 15 ראו סעיף 5 לאמנה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר