פרק 2: קשרי משפחה-מסגרת חינוך במדינת ישראל: מבט רב-תרבותי

עמוד:77

כפי שמתואר בהרחבה בסקירת הרקע של רואר–סטריאר , חלק ניכר מהמחקר בנושא הקשרים בין מסגרות חינוך ובין הורים ומשפחות מקבוצות או תרבויות בתוך החברה האזרחית הכללית הוא אנתרופולוגי , וחלק אחר הוא עיוני . מצאנו מעט מחקרי הערכה שהתמקדו במדידת השפעתן של התערבויות עם משפחות מקבוצות תרבותיות שונות על התפתחות הילדים והישגיהם . עם זאת , ניתן למצוא ראיות מחקריות המעידות על השפעתן החיובית של תכניות התערבות שכללו פעולות יישוג של קבוצות משפחות והורים מרקעים תרבותיים שונים . ראיות כאלה , הלקוחות ממציאות החיים בארה"ב ניתן למצוא במאמר של מאפ ( Mapp , 2003 ) ובסיכום עדכני של מחקרים בנושא זה . ( Mapp & Hong , 2010 ) בנוסף על אלה קיימים בספרה של לורנס–לייטפוט ( Lawrence-Lightfoot , 2003 ) תיאורי–מקרים מעניינים המתעדים מאמצים לערב משפחות מרקע שונה . גם בחברה הישראלית יש מקרים שבהם בית ספר התגייס בהצלחה לקרב ולערב משפחות מרקע תרבותי מגוון . תיעוד מפורט של פעולה מוצלחת לשיתוף משפחות לילדים עולים בנעשה בבית הספר , למרות קשיים לא מעטים , ניתן למצוא למשל בספרם של בנבנישתי ובנבנישתי ( 2007 ) ובספרה של יעל פישר . ( 2010 ) לכן סבורה הוועדה כי הראיות המצטברות מתכנסות לכלל מגמה שעליה ניתן לבסס המלצות למדיניות . יש די ראיות לכך שעמדות המחנכים כלפי משפחות על פי מוצאן משפיעות על יחסם של המחנכים — יחס של קבלה או של דחייה — כלפי המשאבים החברתיים–תרבותיים של הילד ומשפחתו וכלפי ניצול יעיל שלהם לטובת התפתחותו . כן יש ראיות לכך שהכשרת המחנכים להכרת תרבויות המוצא של תלמידיהם חשובה מאוד להגברת סיכויי ההצלחה של ההתערבויות , שעירוב מכבד של המשפחות במה שנעשה במוסדות החינוך מיטיב עם המשפחות ועם התקדמות הילדים , ושמעבר לעירוב ההורים , יש יתרונות גם למעורבות הקהילה . לפיכך גיבשנו חמש המלצות מרכזיות : המלצות . 1 יש להשקיע מאמצים מיוחדים — ואף לפתח אסטרטגיות עבודה ייחודיות — כדי לשלב ולשתף משפחות מרקע תרבותי שונה במסגרות החינוכיות שבהן לומדים ילדיהן . . 2 יש להקצות למשימת השילוב כוח אדם , שעות עבודה , תקציבים , משאבים חומריים נוספים ואף שירותים כגון הסעות לפעילויות בבית הספר ובגן , שירותי שמרטפות לילדי המשפחה בזמן הפעילות , סיוע בהכרת זכויות ההורים וחובותיהם וכיוצא באלה . הקצאה כזאת תסייע מאוד בשילוב משפחות מקבוצות מיעוט ומתרבויות שונות במסגרת החינוכית וביצירת מעורבות שלהן בה . . 3 מומלץ לשקול — במקרים מסוימים — לשלב במערכת החינוך מגשרים תרבותיים שמוצאם מאותו רקע תרבותי של המשפחות שילדיהן מתחנכים בגן ובבית הספר . יש לסייע

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר