פרק 1: מדיניות ממשלתית ותכניות התערבות בנושא מעמד הורים בתוך מערכת החינוך

עמוד:62

הפרק הנוכחי ניסה לענות של שאלה זו בשני אופנים : ( 1 ) בחינת לקחים יישומיים ומחקריים מפרויקטים שהופעלו . ( 2 ) ניתוח המדיניות החינוכית במדינות שונות בעולם . בפועל מתברר כי שני אופנים אלה הניבו לקחים משותפים , שמן הסתם אף מזינים אלה את אלה . לפני שנציג את הלקחים שהצטברו יש לציין שלוש הסתייגויות : ( א ) בספרות המחקרית חסרות עדיין עדויות לערך הסגולי של תכניות התערבות לטיפוח הקשר הנדון . הווה אומר : קשה עדיין לדעת אם התכניות שעסקו בשיפור הקשר בית-בי"ס הן שהובילו ישירות לשינויים החיובים שנמדדו , או שמא מרכיב ( משתנה מתווך ) שנלווה לתכניות שהופעלו ( כגון : החלפת הנהלה , שינוי באקלים בית הספר , וכיו"ב ) הוא זה שיצר את השינוי הרצוי . ( ב ) הידע הקיים בנושא התערבויות בגיל הרך מוגבל ביותר , ולמעשה זוהתה בספרות המחקרית העולמית רק תכנית אחת שהייתה מכוונת לשיפור המעורבות של ההורים וחיזוק הקשר שלהם עם סגלי חינוך בגיל הרך . לכן יש עדיין מקום לחפש עדויות מחקריות נוספות התומכות בטענה בדבר התרומה האפשרית של טיפוח הקשר בית-בי"ס ( גן ) בגיל הרך , ובמיוחד לבחון את ההשפעה ארוכת–הטווח של תכניות התערבות יזומות בגיל הרך על התפתחות הילד והתנהלותו במהלך לימודיו בבית הספר . ( ג ) בישראל בוצעו מחקרים המלמדים על תפיסות ועמדות של הצדדים השונים הנוגעים בדבר , ומופו אפשרויות שונות לשינוי הקשר ושיפורו . אולם אין בישראל גוף ידע מצטבר ומשמעותי על תכניות התערבות שתכליתן הייתה חיזוק הקשר בית-בי"ס . ומכיוון שאחד הלקחים העולים מן הספרות נוגע לצורך בהתאמת פעולות ההתערבות למאפיינים התרבותיים והאישיים של המשפחות , מיותר לציין כמה חשוב לנקוט יזמה שתביא ליצירת גוף ידע אמפירי מבוסס , בהקשרים הנידונים , במדינת ישראל . על עצם הלקחים המתבררים בספרות נעיר תחילה כי חלק גדול מממצאי המחקרים שפורסמו בשנים האחרונות בנושא מהות הקושי ביצירת קשר בית-בי"ס אינו מעלה מידע חדש אלא חוזר ומאשש את תוקפן של בעיות שזוהו בעבר ( ראו ישראלאשוילי , . ( 1995 על כנה עומדת גם המלצה שהועלתה בעבר ( ישראלאשוילי , ( 1995 לפיה כל מסגרת חינוכית — ברמת בית הספר או ברמת הקהילה — צריכה לפתח את ההגדרות והשיטות הנראות לה מתאימות ביותר ליצירת קשר חיובי בית-בי"ס ולשמירה עליו . אולם המחקרים בשנים האחרונות מעלים כמה הבחנות חשובות בשאלת הסיכוי והסיכון של התערבויות מסוגים שונים לקידום הקשר בית-בי"ס . מסתמנות המגמות הבאות : א . יש צורך בהתערבות לקידום הקשר בית-בי"ס כבר בגיל הרך . ב . המוכנות לכיתה א' היא אחד הנושאים שבהם האינטרסים של ההורים ואלה של הסגל החינוכי ( בגן ובבית הספר ) מתלכדים . ג . בדרך לבניית הקשר בית-בי"ס יש צורך בראייה רחבה מאוד , הן של הסוגים השונים של המשפחה המודרנית , הן של אילוצי החיים של ההורים ( ובמיוחד יציאת נשים לעבודה ) והן של מאפייני הקהילה שבה חיות המשפחות . ד . ההתמקדות בשלב המעבר לכיתה א' ניזונה כאמור מהמודעות הרחבה לצורך בכניסה מוצלחת של הילד לכיתה א . ' אולם אין לשכוח כי התערבויות שתכליתן חיזוק הקשר בין ההורים לבין מערכת החינוך , במובנה הרחב , צריכות ויכולות להתחיל כבר בשלבים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר