מבוא וסיכום: קשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך (גן-ג׳)

עמוד:28

ליישם ולפתח במהלך עבודתם בשטח . כן מובאות בפרק המלצות הנוגעות להכשרה של אנשי חינוך לעבודה משותפת עם הורים ומשפחות ולכינון רציונל ערכי הנוגע לנושא זה בהכשרתם . . 6 מערכת החינוך ומשפחות לילדים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים — בדיקת מצב והצעות לשינוי : הפרק עוסק בנושאים הבאים : א . תמונת מצב של היחסים בין משפחה המגדלת ילד בעל צרכים מיוחדים לבין מערכת החינוך , וסקירת יוזמות ואסטרטגיות לקידום החינוך של ילדים בעלי צרכים מיוחדים . ב . ייחודיותה של מערכת היחסים בין מערכת החינוך לבין הורים לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים — במסגרת החינוך הנורמטיבי המשלב ילדים בעלי צרכים מיוחדים , ובמערכת החינוך המיוחד . ג . קשיים מרכזיים במערכת היחסים — איזו השפעה שלילית יש להם על הילדים , המורים וההורים , ואיזה שיפור חל בתפקוד הילדים , המורים וההורים וברווחתם כתוצאה משיפור היחסים ? הפרק מדגיש כי בדומה לתהליכי שיתוף הורים שמתקיימים באוכלוסיות אחרות , השקעת משאבים שמטרתם ליצור קשר טוב עם ההורים ולטפח עבודה משותפת של המשפחה והמחנכים תורמת תרומה רבה גם להסתגלותם הנפשית ולהישגיהם הלימודיים של ילדים בעלי צרכים מיוחדים . כן עוסק הפרק במורכבות השיתוף של הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים עם מוסדות החינוך , במיוחד באלה שפועלים במסגרת החינוך הנורמטיבי , ובצורך לפתח מנגנוני עבודה מבוססי–ראיות לעבודה עם משפחות לילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות השונות שבהן מתחנכים ילדים כאלה . ח . המלצות הוועדה לאחר איסוף הידע הקיים בספרות המחקר , הידע הקיים בשדה החינוך בישראל וסקירת המדיניות והפעולות בנושא זה במדינות אחרות בעולם , התכנסה הוועדה על מנת לסכם את המסקנות וההמלצות המרכזיות שהיא מבקשת להציג בפני בכירי משרד החינוך וגורמים נוספים בעלי עניין . ההמלצות דלהלן התקבלו פה אחד בידי כל חברי הוועדה , והן משקפות את דעת הוועדה כולה . חברי הוועדה משוכנעים בחשיבות הרבה של קידום מערך היחסים בין המשפחה למסגרות החינוך בגיל הרך ורואים בו גורם מרכזי המשפיע על מהלך התפתחותו והצלחתו של הילד במערכת החינוך . תפיסה זו הייתה הבסיס למסקנה המרכזית של המסמך , כי יש צורך לקדם שינוי במערכת החינוך בגיל הרך במדינת ישראל על מנת לשפר את שיתופי הפעולה בין המשפחה למערכת החינוך ולהבנות אותם הן ברמה של מדיניות–על והן ברמה המקומית . ההמלצות דלהלן נשענות על שתי מסקנות נוספות : א . שיתוף פעולה בין המשפחה למערכת החינוך תורם להתפתחות הילד ורווחתו , ואילו קונפליקטים ונתקים בין המערכות פוגעים בהתפתחות הילד ובהצלחתו במערכת החינוך . ב . שותפות בין המשפחה למערכת החינוך מקדמת את יכולותיה של המסגרת החינוכית ( גן ובית ספר ) לפעול בצורה יעילה ואפקטיבית . הוועדה הסתמכה על ממצאי מחקרים רבים שבדקו את השותפות בין מסגרות חינוך לבין המשפחה ואת השפעתה על הישגי הילדים בבית הספר ומצאה בהם אישוש להנחה המוקדמת שלה , כי שותפות בין ההורים לבית הספר משפרת במידה משמעותית את הישגי הילדים בבית

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר