מבוא וסיכום: קשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך (גן-ג׳)

עמוד:18

פעולות התערבות לאחר תום תקופת ההתערבות . הטמעת ההתערבות בחיי היום–יום של הגן , בית הספר והמשפחה היא אתגר לכל מערכת המשתתפת בהתערבות מכל סוג שהוא . ממחקרים מתאמיים עולות עדויות , אמנם מעטות וחלקיות , המאששות את קיומו של קשר בין התערבות הורים לתוצאות חיוביות אצל הילדים . המחקרים החשובים ביותר היו אלה שבדקו את פעולות ההורים הקשורות לקריאה עם הילד : מאמר של ג'יינס ( 2003 Jeynes , ) מדווח על ניתוח–על ( meta-analysis ) של מחקרים שעסקו בקשר בין מעורבות הורים בגן הילדים — ( למשל השתתפות במפגשי הורים עם הגננת ) ופעולות בבית ( למשל , פעולות קריאה משותפת עם הילד ) — לבין הישגים בבית הספר היסודי . התוצאות הצביעו על גודל אפקט של 0 . 39 עבור הקשר בין מעורבות הורית ליכולת קריאה של הילד , וגודל אפקט של 0 . 30 עבור הקשר להישגים במתמטיקה . אף שממצאי המחקרים האלה חשובים ומעודדים , יש להתייחס בזהירות לתוצאותיהם ולאפשרות להפיק מהם מסקנות כוללניות , מפני שרובם בוצעו על ילדים ממוצא אפרו–אמריקני בארצות הברית , אין בהם הבחנה ברורה בין השפעת פעולות המעורבות בגן לבין אלה שבוצעו מאוחר יותר בבית הספר , וככל מחקר מתאמי , אין לדעת באופן חד–משמעי איזה משתנה משפיע על האחר . עם זאת , מחקרים אלה , יחד עם מחקרי ההתערבות שהזכרנו , מהווים בסיס אמפירי טוב להשערה שיש השפעה של מעורבות הורים מסוגים שונים במציאות היום–יומית של הגן , ושהשפעה זו קיימת גם אחרי שהילד עובר ללמוד בבית הספר . המשך המעורבות בבית הספר , ניתן לשער , עשוי לסייע להמשך השפעתה של מעורבות ההורים — שראשיתה בגן והמשכה בבית הספר — ואף להגברתה . מחקר על מעורבות משפחות בחברה הישראלית ותרבויותיה המחקר על מעורבות משפחות ישראליות במסגרות החינוך של ילדיהן התייחס יותר לנסיבות הקשורות למניעי ההורים להיות מעורבים ולהתייחסות המורים והמנהלים למעורבות הורים — ופחות להשפעה שיש למעורבות הזאת על הישגי הילדים . ממצאי מחקרים שנערכו בישראל מצביעים על כך שמעורבות הורים תלויה ביחסים שבינם לבין בית הספר . יחסים חיוביים חשובים כדי להתגבר על פערים שקיימים בין ארבעה גורמים הקשורים לניהול בית הספר או הגן : משרד החינוך , ההורים , סגל בית הספר ( מנהלים ומורים ) ותלמידים . פישר ופרידמן ( 2009 ) מציגים ממצאים המדגימים פערים בין גורמים אלה , למשל : הורים תופסים העברת ביקורת על תכנית הלימודים כמעורבות לגיטימית של הורים , אולם אנשי משרד החינוך וסגלים של בתי הספר סבורים שביקורת כזאת אינה בגדר מעורבות מקובלת . פרידמן ( 2010 ) בסקירה היסטורית של היחסים בין הורים לבין מערכת בית הספר מציין את החשדנות ההדדית הקיימת במערכת עכשיו , ואכן יש עדויות אמפיריות לקיומה של חשדנות כזאת . ( Addi-Raccah , 2008 ; Addi-Raccah & Arviv-Elyashiv , 2008 ) מחקרים אחדים ניסו למקד ולאפיין את דפוסי היחסים בין סגל בית הספר לבין הורים בהקשר של מעורבות הורים . המחקרים מצביעים על חשיבותם של יחסי הגומלין המתפתחים בין סגל בית הספר , ובמיוחד המנהל , לבין משפחות התלמידים , ובמיוחד ההורים , במהלך פיתוחם של יחסים תקינים בין ההורים לבית הספר . ( Goldring & Shapira , 1996 ) גולדרינג

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר