מבוא וסיכום: קשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך (גן-ג׳)

עמוד:14

גישה של מניעת סיכונים הגישה של מניעת סיכונים לילד מיישמת את הגישה האקולוגית–התפתחותית בשדה של מניעת סיכונים לילד והעצמת תכונותיו הקשורות להסתגלות חיובית . גישה זו , שמקורה בחשיבה מניעתית בתחום בריאות הציבור , ( Albee , 1996 ) גורסת שיש לזהות גורמי סיכון העלולים להזיק להתפתחות הילד , וגם גורמי עוצמה או גורמים המגינים מפני סיכונים אלה . בהמשך יש להגן על הילד מפני גורמי הסיכון ולחזק את הגורמים המעצימים את הילד המתפתח ומגינים עליו . מעשרות שנות מחקר אנו יודעים למשל שילדים מן המעמד הסוציו–אקונומי הנמוך , ילדים ממשפחות שאינן מעודדות למידה וילדים ממשפחות שיש בהן פסיכו–פתולוגיה נמצאים בסיכון גבוה לנשור מבית הספר , או בסיכון לא להצליח בלימודים בהשוואה לילדים מן המעמד הבינוני . לסיכום , לפי הגישה האקולוגית–התפתחותית , חלוקה מוסכמת ומתואמת של תפקידים בין המערכת המשפחתית לזו החינוכית עשויה לתרום להתפתחות הילד ולקידומה . מכאן נגזרת ההשערה שתיאום בין המשפחה לבין המערכת החינוכית יוביל להישגים של הילדים ולהתפתחותם הרגשית והחברתית . ממצאים התומכים בגישה האקולוגית-התפתחותית הגישה האקולוגית–התפתחותית מושפעת ממחקרים קלסיים על הצלחה בבתי ספר בארצות הברית — מחקרים של ג'יימס קולמן , ( Coleman , 1987 ) כריסטופר ג'נקס ( Jencks , 2002 ) ועוד רבים שבאו בעקבותיהם . במחקריהם המקיפים מצאו גם קולמן וגם ג'נקס שלרקע המשפחתי ולמעמד הסוציו–אקונומי של המשפחות יש השפעה מרכזית על הצלחתם של ילדים במשימות בית הספר . ממצאי מחקרים אלו עוררו עם פרסומם דיונים חריפים בשאלת התרומה של בית הספר , של משפחת הילד ושל היחסים ביניהם — על ההישגים הלימודיים של הילדים ועל הצלחתם . השפעתו האפשרית של מעמד חברתי — הנמדד על–פי מצב כלכלי , תעסוקתי או השכלתי של המשפחה — על הישגי ילדים בבית הספר עלתה ממחקרים שנערכו בארצות רבות . ( Rothstein , 2004 ) במחקרים רבים שנסקרו בידי דירינג וטאנג ( 2010 Dearing & Tang , ) נמצא שהשכלה וסביבה ביתית המעודדת התפתחות ולמידה הן מתווכים מובהקים בין מאפייני המשפחה להישגי הילדים . נסיבות כאלה אמנם שכיחות יותר במשפחות במצב כלכלי–תעסוקתי מבוסס ובמיוחד במשפחות שבהן ההורים הם בעלי השכלה , אך הן קיימות , אם כי בשיעור נמוך יותר , גם במשפחות בעלות מאפיינים אחרים . חוקרים מנסים למצוא הסברים אפשריים להשפעה הגדולה של מעמד חברתי על הישגי ילדים ובודקים את יעילותן של דרכים שמערכות החינוך נוקטות כדי לצמצם את הפער בין המעמדות . דרכים אלה באות לידי ביטוי בשני אופנים : האחד הוא התערבויות אצל משפחות לפני שילדיהן נכנסים לבית הספר , במטרה שיגיעו אליו עם ידע וכישורים שווים לשל אחרים , כלומר בלתי תלויים ברקע החברתי שלהם . השני הוא נקיטת אמצעים לשיפור פעולות הגן ובית הספר , במטרה לצמצם את הפער שנוצר על ידי רקע הילד בגיל הרך , במיוחד אצל ילדים שלא היו להם הזדמנויות מתאימות להתפתח בצורה מיטבית . קולמן , שמחקריו חשפו את ההשפעה החזקה של הסביבה הביתית על הישגי ילדים , הציע לערב את המשפחה במאמצים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר