מבוא וסיכום: קשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך (גן-ג׳)

עמוד:9

פרופסור במכללת אחוה ומנהל בית הספר למינהל מערכות חינוך בה , היה חבר בוועדה עד פברואר . 2010 מרכזת הוועדה , דבורה פריד , עוסקת גם בהדרכת סטודנטים לתואר שני בלימודי הגיל הרך — תכנית שוורץ — בבית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית ע"ש פאול ברוואלד , באוניברסיטה העברית בירושלים . דרכי העבודה של הוועדה הוועדה החלה את דיוניה בתשרי תשס"ט ( אוקטובר . ( 2008 במשך כשנתיים התכנסה מעת לעת לימי עבודה מרוכזים . בחלק ממפגשיה זומנו אליה מומחים ואנשי מקצוע במטרה לסייע לחבריה בלימוד תמונת המצב הקיים במדינת ישראל . בין השאר נפגשה הוועדה עם בכירי משרד החינוך מאגפים שונים , מנהלי מחלקות חינוך ברשויות מקומיות , נציגי ארגון ההורים , וארגונים מהמגזר השלישי העוסקים בסנגור ובהפעלת תכניות בתחום . כן קיימו חברים בוועדה מפגשים בהרכבים מצומצמים עם גורמים נוספים הרלוונטיים לעבודתה — נציגי הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים , מנהלי עמותות מהמגזר השלישי העוסקים בסנגור ובמתן שירותים לילדים בעלי צרכים מיוחדים , מנהלת הקו הפתוח של משרד החינוך , סגל הפיקוח על החינוך המיוחד , ועוד . במהלך עבודתה יצאה הוועדה בקולות קוראים לסקירות רקע בכמה נושאים , וגם פנתה ישירות למומחים שבידע ובמומחיות שלהם ביקשה להסתייע . התוצאה היא ארבע סקירות ספרות מדעיות שסייעו בהכנת מסמך זה . תקצירי הסקירות מובאים בנספח ב , ' והסקירות המלאות נגישות במדור ' חומרי רקע' באתר האינטרנט של היזמה . ואלה נושאי הסקירות ושמות מחבריהן : . 1 " יחסי משפחה-מערכת החינוך בגיל הרך מנקודת מבט היסטורית" — נכתב בידי ד"ר קלודי טל וד"ר תמר בר , המסלול לגיל הרך , מכללת לויסקי , תל–אביב . . 2 " המשפחה ומערכת החינוך : יחסי הורים-ילדים-מדינה" — נכתב בידי ד"ר חגית ברסטלגינת , החוג למשפטים , אוניברסיטת תל–אביב . . 3 " קשרי משפחה-מסגרות חינוך בראייה רב–תרבותית" — נכתב בידי פרופ' דורית רואר–סטריאר , מבית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית ע"ש פאול ברוואלד באוניברסיטה העברית בירושלים . . 4 " מעורבות הורים בתכניות התערבות ממוקדות–משפחה לילדים בעלי צרכים מיוחדים" — נכתב בידי פרופ' אסתר דרומי וד"ר שרה אינגבר מאוניברסיטת תל אביב . בנוסף לסקירות המדעיות נכתב מסמך רקע לדיוני הוועדה בנושא " יחסי בית הספר-הורים בישראל . " המסמך חובר בידי פרופ' יצחק פרידמן בעת שכיהן כחבר בוועדה . טיוטה לכל אחד מפרקי המסמך נכתבה בהובלה של חבר ועדה אחד לפחות . הנוסח הסופי גובש לאחר דיון משותף בין כל החברים , והוועדה כולה אחראית לכלל המסמך .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר