תקציר: סיכום ממצאים, מסקנות והמלצות

עמוד:4

להלן תובא תמצית המסקנות וההמלצות המרכזיות של הוועדה . ההמלצות המרכזיות מנוסחות כאסטרטגיות לפעולה . הסבר ורקע לכל המלצה מופיעים בפרק המבוא , דיון מעמיק מצוי בשאר פרקי המסמך , והמלצות נוספות מובאות בפרקים השונים , על פי נושא הפרק . מסקנות חברי הוועדה משוכנעים בחשיבות הרבה של קידום מערך היחסים בין המשפחה למסגרות החינוך בגיל הרך ורואים בו גורם מרכזי המשפיע על מהלך התפתחותו והצלחתו של הילד במערכת החינוך . תפיסה זו הייתה הבסיס למסקנה המרכזית של המסמך — שיש צורך לקדם שינוי במערכת החינוך בגיל הרך במדינת ישראל על מנת לשפר את שיתופי הפעולה בין המשפחה למערכת החינוך ולהבנות אותם הן ברמה של מדיניות–על והן ברמה המקומית . ההמלצות דלהלן נשענות על שתי מסקנות נוספות : א . שיתוף פעולה בין המשפחה למערכת החינוך תורם להתפתחות הילד ורווחתו , ואילו קונפליקטים ונתקים בין המערכות פוגעים בהתפתחות הילד ובהצלחתו במערכת החינוך . ב . שותפות בין המשפחה למערכת החינוך מקדמת את יכולותיה של המסגרת החינוכית ( גן ובית ספר ) לפעול בצורה יעילה ואפקטיבית . מחקרים רבים בדקו את השותפות בין מסגרות החינוך לבין המשפחה ואת השפעתה על הישגי הילדים בבית הספר , וממצאיהם חיזקו את ההנחות המוקדמות של חברי הוועדה כי שותפות בין ההורים למסגרת החינוך מסייעת באופן חיובי ומשמעותי להישגי הילדים בבית הספר . הישגים אלו ניכרו גם במישור הלימודי–אקדמי , גם בהתנהגות בית–ספרית נאותה וגם בשביעות רצון ממסגרת החינוך . תמצית המלצות הוועדה פירוט ורקע המבהירים את הרציונל לכל המלצה מובאים בפרק ' מבוא וסיכום' בעמוד . 7 דיון מעמיק מצוי בשאר פרקי המסמך . המלצות נוספות מופיעות בפרקים השונים , על פי נושא הפרק . ההמלצות המרכזיות מנוסחות כאסטרטגיות לפעולה . עמדת יסוד האחריות הראשונית להתפתחות הילדים ולחינוכם מוטלת על ההורים . עם כניסת הילדים למערכת החינוך נוצרת אחריות משותפת להורים ולמערכת החינוך . לכל אחד מהצדדים תרומה ייחודית להתפתחות הילד ורווחתו . יחסי שותפות אלו צריכים להיבנות ביזמה פעילה של מסגרות החינוך , מתוך עמדה של שוויון ושותפות עם כל אוכלוסיית ההורים ובהתאמה לצרכים השונים של קבוצות האוכלוסייה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר