מכינים את אנשי המודיעין

עמוד:29

ובריסון ) AND RESTRAINT EXERCISE VIGILANCE ( בכל הקשור למכירה , הספקה או העברה של נשק לאיראן . ההחלטה אף מדהימה בחוסר הרלוונטיות שלה , משום שהיא טורחת לפרט לגבי איזה אמצעי לחימה נקראות המדינות להפעיל ריסון זה , וראה זה פלא - דווקא אמצעי הגנה אווירית , מרכיב הרכש הצבאי הבעייתי ביותר שמקבלת איראן מרוסיה , נשמט מהרשימה . גם בסעיף , 7 שבו נקראים ) אך לא מחויבים ( מדינות וארגונים פיננסיים להימנע מסיוע כספי ומלווים חדשים לאיראן , אין מדובר בפגיעה בסיוע שכבר התחייבו לו גופים אלה , ובכל מקרה ההגבלה אינה חלה על סיוע לצרכים הומניטריים או לפיתוח . בכך מרוקנת ההחלטה את הסעיף הזה מכל תוכן ממשי . ההחלטה לאסור רכישת אמל"ח מאיראן היא כמובן לצורכי הפרוטוקול בלבד , שכן ברור שסוריה , חמאס וחיזבאללה לא יפסיקו בגללה להסתייע באיראן בתחום הצבאי . בקיצור , הסנקציות שננקטו עד כה מעידות על אזלת ידה של המערכת הביןלאומית יותר מעל התגייסותה למאבק אמיתי בגרעין האיראני . אלה המצדדים בהן יכולים כמובן לטעון שמדובר בהישג משמעותי בהתחשב בגובה המכשולים שעליהם היה על מדיניות הסנקציות להתגבר , וכי אלה מהלכים ראשונים בנתיב מדורג . אף יטענו שמאז הסכימו רוסיה , סין והאירופים לעיקרון של הטלת סנקציות , הן יתקשו לבלום את המשך התקדמותן , וכי קצב החרפת הסנקציות בעתיד יהיה מהיר יותר . אשרי המאמין ! בפועל נראה שהגורמים המקדמים מדיניות זו מחוייבים להציגה כבעלת סיכויי הצלחה , גם אם הם ערים לסיכויה הקלושים לשכנע את איראן לנטוש את תכנית הגרעין שלה . הגורמים המקדמים את המדיניות הזו מתעלמים מבעיית לוחות הזמנים , קרי מכך ששעון החול הטכנולוגי של התכנית קרוב כל כך לסיום עד שאין כמעט כל סיכוי למנוע מאיראן בשיטה זו את חציית המכשול הטכנולוגי האחרון בדרך להשגת שליטה בכל המרכיבים הטכנולוגיים הדרושים לייצור נשק גרעיני . הם מתרכזים בהצגת התשומות שהם משקיעים ביצירת אילוצים על ההתקדמות האיראנית , ובראשן החלטות מועצת הביטחון , במקום לנסות לייצר תפוקות - קרי למנוע בפועל את המשך הצעידה האיראנית לקראת נשק גרעיני . ובכן , מה צריך לעשות כדי לשכנע את איראן לוותר על תכנית הגרעין שלה ? לשם כך נדרש לחדד לפני ההנהגה האיראנית את המתח שבין המשך התכנית לבין שרידות המהפכה האסלאמית באיראן . אם תכליתו של הפרויקט היא לקדם את איראן למעמד של מעצמה עולמית ולהאדיר את יוקרתו של המשטר המהפכני מב ּ ית ובעולם האסלאמי , יש להבהיר למשטר שהמשך התכנית הגרעינית יפעל עליו כבומרנג ויהיה הגורם העיקרי לנפילתו . כדי להשיג יעד זה על המערכת הבין-לאומית להפעיל סנקציות משמעותיות הרבה יותר מול נקודות התורפה והפגיעות של איראן בתחומי הכלכלה , יציבות הפנים , הצבא והגרעין , כמתואר לעיל , ולא זו בלבד אלא גם לדחוק את רוסיה לפינה ולחייבה להכריע באיזה צד היא במערכה הזאת . מהניתוח עד כה מתברר שגם כל אלה אין בהם די . אלה תנאים הכרחיים , אך לא מספיקים . כדי שסנקציות משמעותיות תהיינה אפקטיביות ותחדדנה באמת את הדילמה של המשטר , חייבים ללוותן באיום אמין בהפעלת כוח צבאי נגד תכנית הגרעין , ובמידת הצורך גם נגד יעדים נוספים באיראן . אמינות בהקשר זה פירושה מוכנות ונכונות להפעיל כוח צבאי אם הסנקציות לא יניבו את התוצאה המיוחלת . דווקא איום אמין כזה כעת יש לו הסיכוי הטוב ביותר להסיר את הצורך להתעמת בעתיד עם איראן גרעינית ואולי אף את הצורך להתמודד כיום עם איראן הקרובה לנשק גרעיני , משום שהוא עשוי להמריץ כוחות אופוזיציוניים באיראן ולחייב את רוסיה וסין לשקול מחדש את ההגיון שבבלימת הנסיונות להחריף את הסנקציות . כבר למדנו ממקרי גרמניה הנאצית , בן לאדן , חיזבאללה וחמאס , שהימנעות מאיום צבאי אמין במועד היא מתכון בדוק לאסונות ולמלחמות המנוהלות בתנאים קשים , ואילו מתקיפת הכור העיראקי ב1981- ראינו כמה חשוב ליצור איום כזה ואף לממשו אם אין מנוס מכך . האם למדנו את הלקחים ? ובכן , מה צריך לעשות כדי לשכנע את איראן לוותר על תכנית הגרעין שלה ? לשם כך נדרש לחדד לפני ההנהגה האיראנית את המתח שבין המשך התכנית לבין שרידות המהפכה האסלאמית באיראן מכינים את אנשי המודיעין בראש פינה קובעים - הראש קובע ? המכינה הקדם-צבאית בראש פינה הוקמה לפני 12 שנה . מטרתה היא להעשיר את עולמם של בוגרי בתי ספר תיכון דתיים וישיבות תיכוניות בהכרת ערכי היהדות ואורח חייה לעומק , מתוך תפיסת עולם של פתיחות מחשבתית בחברה הדתית . המכינה שואפת להכין לבוגר המכינה את התשתית לבניית תפיסת עולם יהודיתציונית אישית . העומדים בראש המכינה מחשיבים מאוד שירות משמעותי בצה"ל שימוצו בו היכולות האינטלקטואליות של התלמידים ) נאמנים לסלוגן חמ"ן : " חמ"ן , כאן אתה יודע שהראש קובע . )!!! " תכנית הלימודים כוללת את לימודי השפה הערבית ומזרחנות . בסיום לימודיהם במכינה מתגייסים התלמידים לשלוש שנות שירות צבאי , רובם המכריע בחמ"ן . על-פי החינוך במכינה ולפי תפיסת עולמה נדרשים תלמידיה להכיר מראש במחויבותם לחיי מסגרת ומשמעת של לימודים אינטנסיביים במכינה . זאת מתוך שאיפתה לעצב את דמות הצעיר השומר תורה ומצוות שהוא גם אינטלקטואל המעורה בהוויה היוצרת של מדינת ישראל והתורם לה בכל המובנים . מתוך ראיית עולם זו תלמידי המכינה לומדים : לימודים תורניים , הכוללים : פילוסופיה יהודית - מחשבת ישראל , הלכה , מחשבת ההלכה , תנ"ך , סוגיות בתלמוד , ימי עיון ודיון בתפיסות עולם בחברה היהודית , אתיקה ומוסר . לימודי השפה הערבית והמזרח התיכון , הכוללים : לימוד אינטנסיבי של השפה הערבית מאפסידיעה עד לרמה שמעבר לחמש יח"ל במבחני הבגרות ובציון שמעל 90 בממוצע ; הכרת העולם הערבי והמזרח התיכון , מזרחנות . כיום , עם תחילת המחזור ה12- של המכינה , יש בוגרים המשרתים בשירות קבע בחיל המודיעין ) היום שלושה רמ"דים ב8200- נוסף על קצינים ביחידה , ב , 504- במחקר ועוד . ) האחרים ממשיכים בשירות במשרד הביטחון או יוצאים ללימודים אקדמיים בתחומי המזרח התיכון משולבים במשפטים או בכלכלה . בכל שנות קיומה מלווה חמ"ן את המכינה במסירות רבה ויש לו חלק גדול בהצלחתה . בראש המכינה עומד הרב של ראש פינה הרב דוידוביץ .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר