העתיד

עמוד:45

העתיד לא התכוונתי בחיבורי זה לערוך תרגיל בעתידנות , אלא לתאר התפתחות אפשרית של מערכת החינוך בישראל , כפי שהיא נראית בעיניו של אדם יחיד . המסקנה שאליה הגיע צוות מומחים , שבחן לאחרונה את הנעשה במערכת החינוך בארהייב , היתה שאומתם נתונה בסכנה . אין בכוונתי לזעזע שלא לצורך , אולם דומה שלא אפריז אם אומר שללא שינוי מהותי במערכת החינוך בישראל , תהיה גם מדינת ישראל נתונה בסכנה . פני החינוך - מטבעם - מופנים לעתיד . יש להכשיר כל ילד הנכנס היום לגןהילדים לקראת חייו בעוד עשרים או שלושים שנה . יש להניח שהצרכים החברתיים , הכלכליים והתרבותיים שיתעוררו במאה ה 21- יעלו במורכבותם על בעיות זמננו . האמנם אנו מכשירים את בני הדור הצעיר להתמודד כיאות עם הצפוי להם בעתיד ! על עם הספר מוטל להוכיח את עצמו במישור האינטלקטואלי והרוחני . נטישת יעוד זה עלולה להביא לבינוניות בחשיבה ולשטחיות בביצוע . דבר זה יהיה מנוגד בתכלית למשמעות האמיתית של שיבת עם ישראל לארצו , שהיא גם שיבה לערכים של העם היהודי ולמקורותיו . לכשתעשה אמנות הלמידה נחלתם של תלמידי בתי-הספר והאוניברסיטאות , ניתן לקוות שהיא תשמש אותם גם בהמשך , ותצמח חברה שפרטיה ימשיכו ללמוד כל ימי חייהם . היעדים החינוכיים מחייבים את גיוס כל המאמצים האפשריים . בחיבורי זה הגבלתי את עצמי לתחום מסוים - לשיטות ולטכניקות השונות של מערכת הלמידה . אולם כל מאמץ בכיוון זה חייב לשלב גם חינוך לערכים ולפיתוח האישיות . מחובתם של הורי התלמידים וגורמים אחרים ליטול חלק במאמץ המשותף יש להניח שהפעלת מערכת הלמידה , במשולב עם שיטות אחרות לפיתוח ערכים ולעיצוב האישיות , תביא לשינויים מהותיים בפני החברה . מן הסתם תתפתח

מקס רואו


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר