המרכז למחקר

עמוד:40

המרכז למחקר השימוש השיטתי בטכנולוגיות החדשות בתחום החינוך מצוי עדיין בראשית דרכו , וידיעותינו בתחום הבנת החשיבה והלמידה עדיין לוקות בחסר . עבודות מחקר רבות וממושכות תידרשנה עוד לבדיקת הגישות הטכנולוגיות והמדעיות החדשות בתחום החינוך . לצורך זה אפשר שתידרש הקמת מרכז מיוחד למחקר , שחלק מתפקידיו אמנה להלן : לבצע עבודות מחקר לבדיקת תהליכי חשיבה ולמידה ; לשמש סמכות מייעצת למחנכים בכל הנוגע להפעלה ולשימוש נכונים במחשב ובאמצעים טכנולוגיים אחרים שישולבו במערכת הלמידה . מחקר , הערכה , מידע וועדה מכוונת המחקר , ההערכה והמידע רצויים כשלעצמם ; בדיעבד ייתכן גם שישפיעו על האחראים למערכת הלמידה לאמץ את הגישה הרווחת בעולם העסקים , הגורסת שהתוצאות חייבות להצדיק את ההשקעות - הן בכסף והן בכוח-אדם . כל תלמיד לומד בצוותא עם אחד מעמיתיו לכיתה , המקביל לו ברמתו אך אינו משתייך בהכרח לאותה קבוצת גיל ; ישנן שתי מגמות לימוד עיקריות : הרוב לומדים לשם הלמידה בלבד וכדי להעמיק את ידיעתם בכתבי הקודש . הם אינם לומדים לקראת תואר מסוים או לשם זכייה בהכרה רשמית כלשהי . הם אמנם נדרשים להיבחן בעל-פה באורח סדיר , אולם אין מקיימים בחינות גמר כלשהן ; חלק מצומצם מהתלמידים לומד להסמכה רבנית או לקבלת תואר דיין בבתי-הדין הרבניים . תחילה עליהם להשלים את שלב הלמידה שתיארנו קודם לכן , ולאחר מכן עליהם לשקוד על מערך לימודים מיוחד , שבסיומו מקיימים בחינות קפדניות . נראה שעולה בידי הישיבות להעמיד מלומדים צעירים בתחום לימודי התלמוד . הישיבות גם הוכיחו עצמן כיעילות מבחינה כלכלית ; היחס המספרי הממוצע בין הרבנים , המחנכים לבין התלמידים נע בין 1 : 40 ל . 1 : 80- אם תאמצנה האוניברסיטאות את מערכת הלמידה היחידנית , אולי הן תמצאנה לנכון לבחון ולהתאים כמה משיטות הלמידה הנהוגות בישיבות לסטודנטים הלומדים לתואר בוגר .

מקס רואו


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר