האוניברסיטאות

עמוד:36

כפי שציינן לעיל , היחס המספרי הממןצע בין חברי הסגל האקדמי לסטןדנטים מגיע באןניברסיטאןת הרגילןת ל- . 1 : 11 . s היחס הרצןי באןניברסיטאןת הקיימןת מגיע ל , 1 : 10- אןלם בעקבןת הלחצים הכלכליים המןפעלים כיןם על האןניברסיטאןת , עלןל היחס הקיים אף לעלןת ןלהביא בכך להקטנת יעילןתן . אם תאמצנה האןניברסיטאןת את הלימןד העצמי המןדר , ך יגדל היחס המספרי בין המנחים לסטןדנטים ל - 1 : 20- בלי שתיפגע איכןת הלמידה . במבט ראשןן עלןל להיןןצר החשש שהשינןיים במבנה הקיים של האןניברסיטאןת , בעקבןת הנהגת שיטת הלימןד העצמי המןדרך , יביאן לפיטןרים בקרב הסגל האקדמי . אןלם במציאןת לא יהין פני הדברים כה עגןמים . האןפציןת הבאןת , למשל , עשןיןת למנןע כל צןרך אפשרי בצמצןם כןח-האדם הקיים : הסגל האקדמי באןניברסיטאןת בישראל גדל כיןם בשיעןר של כ 200- איש בשנה . עם הנהגת מערכת הלמידה באןניברסיטאןת , עשןי אןלי לקטון הצורך במספר חברי הסגל , אןלם אין פירןש הדבר שהאןניברסיטאןת תיאלצנה לפטר חלק מאנשיהן . ניתן להנהיג מערכת שבמסגרתה כל מרצה יןעסק , במהלך שנןת עבןדתן הראשןנןת , באןרח חלקי באןניברסיטה ןבאןרח חלקי בבתי-הספר . כך יימנע קיפאןן בגידןל הסגל האקדמי ; המבריקים שבדןקטןרים הצעירים ימצאן את מקןמם באןניברסיטה ; מערכת הלמידה תןעשר בעקבןת העסקתם החלקית בבתי-הספר , ןהןצאןתיהן של האןניברסיטאןת תקטנה מאןתה סיבה - העסקה חלקית בלבד של מרצים ןשל מרצים בכירים . אם יחמירן הקיצןצים בתקציביהן , ייתכן שהאןניברסיטאןת ייאלצן לנקןט גישןת חלןפיןת , כמן צמצןם תןספת כןח-האדם השנתית מ 200- ל100- בלב , ד למשל . צעד מעין זה עלןל לפגןע בהתפתחןתן של האןניברסיטאןת , אןלם לא יהיה כרןך בפיטןרי הסגל הקיים . ייתכן שצעדים מעין אלה לא יתגלן ככןרח המציאןת . אך גם אם לא יהיה מנןס מהם , נןכל לקןןת שאןתם בעלי תןאר דןקטןר , שלא יעלה בידם למצןא תעסןקה באןניברסיטה , יראן במערכת הלמידה בבתי-הספר אפיק הןלם למימןש יכןלתם המקצןעית . על-ידי הצטרפן תם לסגל ההןראה של בתי-הספר יתרמן להעלאת רמתן ומעמדן של המחנך - בלי שתיחסם בפניהם הדרך לשיבה אפשרית ' אןכןבוס ( ט I"I המעבר למתכןנת הלימןד העצמי המןדרך יעניק יתרןנןת נןספים , הן לסטןדנטים ןהן לסגל ההןראה .

מקס רואו


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר