דירוג וכישורים

עמוד:29

מעמדן ןשכרן של המחנך החלוקה המוצעת למחנכים בכירים , למחנכים , לעוזרים ולמדריכי נוער , בצד העלאת רמת הכישורים הנדרשת מהעןסקים בהוראה , יתרמו באורח ניכר דירןג ןכישןרים המדרנ הבא יכול לשמש דונמה אפשרית לחלוקת המורים לפי רמות ההוראה החדשות : מחנכים בכירים - נושאי תואר שני לפחות , ועדיפות לבעלי תואר דוקטור . מספרם יכול להניע ל 10 , 000- בערך . מחנכים - נושאי תואר ראשון לפחות , ועדיפות לבעלי תואר שני . מספרם יכול להניע ל 20 , 000- עד 25 , 000 בערך . עןזרים ןמדריכי נןער ( לחינוך הבלתי פורמאלי ) - מסיימי שלוש שנות לימוד לפחות במכללה להכשרת מורים , ועדיפות לבונרי ארבע שנים במסנרת זו , או לבעלי תואר בונר בחינוך . מספרם יכול להניע ל 30 , 000- עד 35 , 000 בערך בדר ד זו נ ק רב אל מקצוע ההוראה מספר גדל והולד של אקדמאים . כמו-כו , יהיה צורד להעלות את רמת תוכנית הלימודים במכללות להכשרת מורים . כדי למנוע אי-הבנות כלשהן , ברצוני לציין שהמדרנ שהצעתי אין בכוונתו לרמוז שהמחנכים הבכירים ילמדו דווקא בבתי-ספר תיכוניים , המחנכים - בחטיבותהביניים והעוזרים - בבתי-הספר היסודיים . שלוש הרמות נם יחד חייבות להיות מיוצנות בכל סוני בתי-הספר . מערכת הלמידה עשויה לנשר בין בתי-הספר והאוניברסיטאות , ולטשטש את קווי-התיחום המפרידים ביניהם כיום באורח כה חד-משמעי . תלמיד כיתה יב הלומד בשיטת הלמידה העצמית , וסטודנט הלומד בשיטה זאת בשנתו הראשונה באוניברסיטה , אינם יצורים משני עולמות שונים : השניים - חד הם . בדומה לכ , ן יידרש כל מחנך בכיר במערכת הלמידה , הנןשא תואר דוקטור , לבצע תפקידים דומים לאלו של מרצה באוניברסיטה . בדרד זו אני מקווה ומאמין שדרכי הקידןם המקצועי בעולם האוניברסיטאי לא תיחסמנה בפנין - אדרבא , סיכוייו אף ישתפרו . הייתי רוצה לקוות שנם הכיוון ההפוך יישאר פתוח - כלומר , הניידות מהאוניברס י טאות אל מערכת הלמידה . כיום , אמנם , אין להעלות זאת על הדעת , אולם לפני דור אחד או שניים היה הדבר מקובל באירופה , ואנן עשויים לעתים להפ י ק תועלת מדרכים שהוכיחו עצמן בעבר . כצעד ראשון בכיוון זה יןאילו אולי חברי הסנל באוניברסיטאות " לרדת יי לבתי-הספר התיכוניים , ולעודד שיחות בנושאים המרחיבים את אופקיהם של התלמידים .

מקס רואו


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר