מעמדו ותפקידו של המחנך

עמוד:28

במערכת הלמידה ישתנה בתכלית תפקידן של המןרה . תפקידן של המחנך כמעביר מידע יצטמצם במידה ניכרת . תחת זאת יהיה עלין להתרכז בעיקר בהכןןנת תהליכי חקירה ןחשיבה אצל תלמידין , ןבפיקןח עליהם . יהיה עלין לעןדד הבעה עצמית יצירתית , ןלפתח את סגןלןתין הרןחניןת ןהמןסריןת של התלמיד . תכנןן נכןן של השימןש בטכנןלןגיה ישחרר את המחנך מהנטל העצןם של חןבןת שגרתיןת - מינהליןת ןחינןכיןת - הרןבץ עלין כיןם . במערכת הלמידה תןכננה מרביתן של חןמר הלימןד במרןכז על-ידי צןןתים ןבהם חןקרים ןמלןמדים , מחנכים מנןסים , פסיכןלןגים , סןציןלןגים ןאנשי טכנןלןגיה . חןמר הלימןד שיפיקן יהיה ניתן לעדכןן שןטף . לעןמת זאת , במערך בתי-הספר הקיים דרןשןת , בממןצע , חמש עד עשר שנים כדי לעדכן את המהדןרןת של ספרי הלימןד במידע החדש . כדי לעמןד במשימןת מערכת הלמידה , יידרשן מהמחנכים כישןרים מיןחדים , כמפןרט להלן : התלמידים יזדקקן להכנה לקראת המעבר למערכת הלמידה . אחד התפקידים העיקריים של המחנך יהיה אפןא להחדיר בתלמידים - בכל רמה שהיא - נכןנןת ללמןד במקןם שהדבר איננן קיים באןפן טבעי , ןלעןדד תכןנה זן במקןם שהיא נמצאת . שליטה מלאה בנןשאי הלימןד , שתאפשר תמיכה יעילה בתלמידים החלשים ןמתן הדרכה אישית לכןלם - נחשלים ןמצטיינים כאחד i יכןלת טןבה ליצירת תקשןרת לשם העברת מידע , בכל הנןשאים , ןבעיקר בנןשאי הלימןד ההןמאניסטיים i יכןלת ליזןם דן-שיח ןרב - שיח קבןצתי i יכןלת לשלב את ההןמאניסטי עם הריאליסטי בהןראת מדעי הטבע , כפי שכבר הןזכר על-ידי i יכןלת לקדם את התפתחןתם האינטלקטןאלית ןהמןסרית של התלמידים i התמצאןת מסןימת בהפעלת אמצעי העזר הטכנןלןגיים המןדרניים i התמצאןת בנןשאים כלליים כגןן : פןליטיקה , חינןך , אמנןת , כלכלה ןחברה - בישראל ןבעןלם . מערכת הלמ י דה תחייב אפןא העסקתם של מןרים בעלי כישןרים מיןחדים . מספרם הכןלל לא יפחת מ- 60 , OOO אן 70 , 000 המןרים המןעסקים כיןם במערכת החינןך . ברם , המחנכים במערכת הלמידה ידןרגן לפי כמה רמןת , ןביניהם רק כ- 10 , OOO מחנכים בכ י רים .

מקס רואו


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר