חידושים טכנולוגיים לשירות החינוך

עמוד:26

בתי-ספר תיכוניים / מקצועיים : תוכניות לימוד ממוחשבות פותחו לכיתות ט-יב ( גילאי ( 18-15 במקצועות הבאים : לימודי מחשב , הנהלת חשבונות ממוכנת , עיבוד תמלילים והדפסה בשיטה עיוורת . תוכניות להוראת אנגלית טכנית וחשמל מצויות בשלבי הכנה . באחדים מהקורסים של תואיים משתמשים גם בגרפיקה ממוחשבת . בין החידושים הנוספים שיונהגו בעתיד ייכלל גם קול ספרתי , שבאמצעותו יוכל המחשב להגיב בקול על ביצועיו של התלמיד , וכן תקליטי וידיאו , שיחוברו למחשבי תואיים . בנוסף , פותחה , בסיוע מחשבי תואיים , מערכת מיוחדת ללימוד בעזרת מחשב , ( , C . M . I ) . שהוכנסה לשימוש בהצלחה יתרה במסגרת אימון אנשי מילואים בצהייל . המחשב מעריך תחילה את רמת הידיעה , ואחר-כך מדריך את אנשי המילואים לקריאת החומר המתאים , ולשימוש נכון במכשור או בסימולאטורים מיוחדים . לעתים מספק המחשב את המידע עצמו . בשיטת C . M . I . ממלא המחשב את תפקיד המחנך ומאפשר לאיש המילואים ללמוד בכוחות עצמו - תחת פיקוח כללי בלבד של מדריך מוסמך . כדי לעקוב אחר הישגיהן החינוכיים של תוכניות תואיים , נערכים מבדקים סדירים בשיתוף מפקחים ואנשי מינהל ועל-ידי המרכז לטכנולוגיה חינוכית עצמו . המבדקים העלו , שקצב התקדמותם של התלמידים שנעזרו בתוכניות תואיים עלה במידה ניכרת מאז הוכנסו תוכניות מחשב אלה לשימוש . במקרים אחדים נמצא שקצב ההתקדמות הממוצע היה בשיעור כפול מזה של תלמידים שלא נעזרו בתוכניות אלה . לקראת תום שנת הלימודים , 1984 / 85 יופעלו כ150- מערכות מחשבים של תואיים שישמשו כ- 100 , OOO תלמיד . במהלך 20-15 השנים הבאות ניתן יהיה להרחיב את מספר מקצועות הלימוד ומספר הכיתות שייכללו בתוכניות הממוחשבות . בתוכניות אלה אפשר יהיה להשתמש לצורך ייתרגול ואבחוןיי , להעברת דו-שיח מודרך או לפתרון בעיות . במרבית התוכניות ישולב המחשב עם אמצעים אחרים , כמו טקסט כתוב , קלטות אודיאו , תקליטי וידיאו ועוד . בנושאי הלימוד ההומאניסטיים ייתכן שהמחשב יתגלה כאמצעי הוראה פחות יעיל . בעזרת המחשב יוכל כל תלמיד להתקדם בקצב האישי שלו . לפיכך , מהווה המחשב חלק מהציוד הטכנולוגי המשמש את שיטת הלמידה היחידנית . ההתפתחות המתמדת של עזרי הלימוד הטכנולוגיים תחייב את משרד החינוך והתרבות להתייצב מול השאלות הבאות :

מקס רואו


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר