ההיבט החברתי

עמוד:22

סקרים ותןצאןת הסקרים הראשןנים שערך צהייל לבדיקת הלמידה היחידנית , העלן ממןצע הישגים של 89 . 6 אחןז ( לעןמת 79 . 2 אחןז בהוראה המקןבלת 13 . ( אחןז בלבד לא הצליחן להגיע לציןו 80 מתןך 100 ( לעןמת 50 אחוז בהןראה המקןבלת . ( מבדקים שןנים הראן שבשנה הראשןנה אן השנייה להנהגת הלמידה היחידנית בבתי-הספר , לא הצליחן תלמידים אחדים להגיע לרמת ההישגים התקנית פרןייקט יימנןף" אם יתברר שהשילןב של דרכי חינןך פןרמאליןת ןבלתי פןרמאליןת הןא אפשרי , יעלה הצןרך להכשיר מדריכים צעירים למטרה זן , שיהין אחראים לחינןך הבלתי פןרמאלי . יי מנןףיי הןא דןגמה לפרןייקט המשלב שתי דרכי חינןך אלה . אתאר בקצרה את אןפו פעןלתן : בפרןייקט יימנןףיי הןחל לפני כתשע שנים . כיןם הןא נתמך על-ידי משרד החינןך ןהתרבןת , משרד העבןדה ןהרןןחה , עליית הנןער ןקרו רןטשילד . בכל שנה נקלטים ביימנןףיי כ80-70- נערים בגילאי , 17-14 הנמנים עם השכבה המכןנה נןער שןליים . הם לא למדן בבית-הספר , לא עסקן מעןלם בעבןדה קבןעה ןלא גןיסן לצהייל . לאחדים מהם תיקים במשטרה . יימנןףיי הןא פרןייקט ניסיןני שנןעד להפןך צעירים אלן לאזרחים מןעילים . במסגרת הפרןייקט הם שןהים כשישה עד שמןנה חןדשים בתנאי פנימייה ןזןכים בחינןך פןרמאלי ןבלתי פןרמאלי . מייד לאחר מכו הם שןהים תקןפה דןמה באחד הקיבןצים , כאשר הדגש הןא על החינןך הבלתי פןרמאלי ; בתןך כך מןענקןת לנערים הסמכןת ןהאחריןת לניהןל חלק מענייניהם ןהם אף מפעילים ייבתי-דיויי משמעתיים משלהם . רבים מהצעירים מגלים היענות חיןבית , מתגייסים לצהייל , ןחלקם אף פןנה ללימודים גבוהים . בדרך זו בוחרים נערי יימנוףיי להפוך לאזרחים אחראיים במקום להידרדר לחיים הרסניים . בלתי פןרמאליןת , כמן הקבצת בני-נןער במןעדןנים אן במתכןנת אחרת , ןפיתןח אישיןתם של הצעירים שבהם על-ידי עידןד נטילת אחריןת חברתית . החינןך הבלתי פןרמאלי בא לידי ביטןי בדרך-כלל מחןץ לכןתלי ביתהספר . אני תןהה אם כך צריך להיןת . האם איו כל דרך לשלבן במסגרת מערכת הלמידה ? ניתו , למשל , לשלב במסגרת בית-הספר פעילןיןת מטעם תנןעןת הנןער השןנןת , להעניק לתלמידים סמכןת מןגבלת לארגןו עצמאי של פעילןיןתיהם החברתיןת , לסייע להם בפיתןח תחביביהם השןנים ןכו לשלב פעילןיןת בתחןמי הספןרט , האמנןת ןהמןזיקה .

מקס רואו


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר